Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Historyczna zmiana u Lubiaka
kalendarz 15/04 2024

Historyczna zmiana u Lubiaka

Moto sport

Sezon 2024 oznacza sporo nowości w rajdowym życiu Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego.

Duet, który w poprzednich sezonach rywalizował w rundach RSMP samochodami najwyższej dostępnej klasy (R5/Rally2), postawił tym razem na konstrukcję, której rajdowa historia rozpoczęła się blisko 50 lat temu.

Przypomnijmy, że swoją motorsportową karierę Maciej Lubiak rozpoczął ponad 20 lat  temu. W 1997 r. ten wyczynowy tenisista zamienił rakietę i kort na Fiata Cinquecento Sporting i odcinki specjalne. Od debiutu w 17. Rajdzie Karkonoskim, Lubiak startował takimi samochodami, jak Renault Clio, Mitsubishi Lancer, Fiat Grande Punto S2000, Subaru Impreza N14 R4, Opel Adam. W 2019 r. rozpoczął rywalizację za kierownicą najbardziej zaawansowanych i najszybszych rajdówek dopuszczonych do rywalizacji w Polsce – Hyundaia i20 R5, a następnie Skody Fabii Rally2.

W sezonie 2023 Maciej i Grzegorz mieli przerwę od startów, ale jak na sportowców przystało – zbyt długo nie mogli wytrzymać bez walki na odcinkach specjalnych. W tym roku Lubiak i Dachowski nie tylko będą realizować sportowe ambicje, lecz także spełnią marzenie o startach wspaniałą rajdówką z przełomu lat 70. i 80.

Będzie nią Porsche 911 3.0 SC Grupy 4 w wersji Almeras. Egzemplarz Lubiaka pochodzi z 1978 r. 911 Super Carrera, bo tak rozwija się skrót SC, napędzane jest znakiem rozpoznawczym tego legendarnego modelu, a więc chłodzonym powietrzem silnikiem benzynowym 6-cylindrowym typu boxer. W seryjnym wariancie trzylitrowa jednostka rozwijała 180 KM przy 5500 obr./min. (188 KM w późniejszych wersjach). Z kolei rajdowa wersja legitymowała się mocą około 300 KM, którą na tylne koła przenosiła 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów. Porsche 911 S.C. 3.0 przygotowywane dla Macieja i Grzegorza przez Kumiega Racing dodatkowo wyposażono w hamulce z wersji 911 Turbo, poszerzone nadwozie oraz przedni zderzak zaprojektowane przez hiszpański zespół Almeras. Samochód wyposażono w opony Pirelli (235 mm z przodu, 305 mm z tyłu), które założono na kultowe Campagnolo oraz Fuchs o szerokości 9" na przedniej osi i 11" z tyłu. Waga minimalna tej rajdówki to 945 kg.

W planach Macieja i Grzegorza na sezon 2024 są starty w wybranych rundach Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a także udział w kilku rajdach zaliczanych do historycznych Mistrzostw Europy.

Moja ekscytacja związana ze startami takim Porsche 911 jest równie wysoka jak ta, którą czułem, gdy pierwszy raz miałem pojechać samochodem R5. Zakładam, że będzie to fascynująca, ale jednocześnie trudna rajdowa przygoda. Rajdówka sprzed blisko pięciu dekad jeździ zupełnie inaczej niż współczesne konstrukcje. Nie prowadzi się jak po sznurku, wymaga od kierowcy więcej wysiłku i zaangażowania, odwdzięczając się całą paletą „analogowych" wrażeń z jazdy. I to właśnie cieszy mnie najbardziej. Znowu będę musiał się czegoś nauczyć, przystosować do nowej sytuacji i przełamać bariery. I to jest super! Takie wyzwania lubią sportowcy. Nie bez znaczenia jest też wrażenie, jakie blisko 50-letni rajdowy samochód robi na kibicach. Mogę ich zapewnić, że nie mam zamiaru oszczędzać 911-tki, lecz pracować nad tym, by prowadzić ją tak, jak na to zasługuje – opowiada Maciej Lubiak.

Największym sukcesem załogi korzystającej z Porsche 911 3.0 SC był triumf w klasyfikacji generalnej europejskiego czempionatu w 1980 r. Dokonali tego Hiszpanie - Antonio Zanini i Jordi Sabater, wygrywając w tym sezonie m.in. Rajd Polski, Rajd Halkidiki (Grecja) i Rajd Katalonii (Hiszpania). Zwycięstwo hiszpańskiego duetu w polskiej rundzie ERC nie było jedynym triumfem 911 3.0 SC na OS-ach w Polsce. W 1980 r. francuska załoga Bernard Béguin/Jean-Jacques Lenne była najlepsza w Rajdzie Warszawskim, również zaliczanym do kalendarza mistrzostw Starego Kontynentu. Porsche 911 3.0 SC trzy razy z rzędu (1980-1982) było najszybszym samochodem w stawce uczestników Rallye d'Antibes, przy czym w 1980 r. całe podium zajęły załogi korzystające z rajdówek z Zuffenhausen. Łącznie Porsche 911 SC ma na swoim koncie 24 wygrane rundy ERC, jedną w WRC i pięć podiów w tym cyklu.


Tagi:
Maciej Lubiak, Grzegorz Dachowski, HRSMP, HRSMP 2024, Porsche 911 3.0 SC, Porsche

Zobacz podobne artykuły:

 Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety
kalendarz 19/05 2024

Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety

Wiadomości / Moto sport

2024.05.19

W tym roku impreza wróciła do kalendarza mistrzostw Polski po trzyletniej przerwie.
Kajetanowicz wyrusza na Sardynię
kalendarz 10/05 2024

Kajetanowicz wyrusza na Sardynię

Wiadomości / Moto sport

2024.05.10

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak są gotowi do drugiego startu w tym sezonie.
Serial o życiu Ayrtona Senny
kalendarz 05/05 2024

Serial o życiu Ayrtona Senny

Wiadomości / Moto sport

2024.05.05

Sześcioodcinkowy serial nie jest biograficzną opowieścią o życiu mistrza F1.
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.