
Ford Ranger – Nie tylko do pracy
Ford Castrol Cross Country Team zaprezentował nowego Rangera w homologacji FIA.
Samochód został przygotowany z myślą o startach w wymagających rajdach terenowych. Budową auta zajęła się firma Neil Woolridge Motorsport. Rangera będzie można zobaczyć w czołowej kategorii samochodów produkcyjnych południowoafrykańskiej serii cross country - SACCS. Jednocześnie jest to pierwszy pojazd w tej kategorii stworzony zgodnie z nowymi przepisami FIA dotyczącymi silników benzynowych z turbodoładowaniem.
Do napędu Rangera w tej wersji posłużył 3.5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem EcoBoost, który znany jest z modelu Ford GT, a także z popularnego w Ameryce Północnej Forda F-150 Raptor. Silnik został zoptymalizowany tak, aby spełniać rygorystyczne przepisy FIA dla klasy, która dopuszcza maksymalną moc wyjściową 300 kW. Silnik z podwójnym turbodoładowaniem zapewnia lepszy moment obrotowy w porównaniu z poprzednim 5-litrowym silnikiem V8 i wytwarza około 600 Nm.
Wśród obszernych zmian w nowym Rangerze warto zauważyć poprawione rozłożenie masy i zoptymalizowany środek ciężkości, co ma kluczowe znaczenie w trudnych warunkach rajdów terenowych. Szersze podwozie pozwala na lepsze rozmieszczenie kół i kontrolę nad samochodem. Ranger w tej wersji jest wyposażony w wysokowydajne podwójne amortyzatory BOS. Jest to zarazem pierwszy samochód na świecie wyposażony w nową wersję tego zawieszenia.
Ranger cross country ma również kompaktową nową 6-biegową sekwencyjną przekładnię SADEV. Jest ona o 10 kg lżejsza od poprzedniej wersji, a cały układ napędowy został przeprojektowany, aby był łatwiejszy w obsłudze. Kolejną zaletą przejścia na pełną specyfikację FIA jest integracja podnośników hydraulicznych BOS z podwoziem, co umożliwia załodze podnoszenie i opuszczanie pojazdu poprzez naciśnięcie przycisku. A to daje ogromną oszczędność czasu podczas wymiany koła.
Ranger do tej pory kojarzył się tylko jako pickup i to głównie w USA, choć jest także znany w Europie. W Polsce samochód jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia z 2-litrowym silnikiem EcoBlue o mocy 130 albo 170 KM. Najmocniejszą jednostką jest 2.0 l EcoBlue z podwójnym doładowaniem o mocy 213 KM, która jest dostępna w wersjach Limited, Wildtrak oraz Raptor.
Raptor to najostrzejsza wersja Rangera. Wyróżnia się nie tylko zmienionym wyglądem. O popularności najmocniejszych wersji może świadczyć fakt, że egzemplarze z silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 213 KM w pierwszych dwóch miesiącach tego roku odpowiadały aż za 87 proc. całkowitej sprzedaży Rangera w Polsce.
W 2020 r. na Starym Kontynencie sprzedano 43 046 egzemplarzy tego modelu. W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. nabywców znalazło 237 egzemplarzy, co oznacza wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku o ponad 60 proc. Co ważniejsze, według Samar, Ford Ranger jest zdecydowanym liderem segmentu pick-upów, w którym jego udział wynosi ponad 50 proc./ns/
źródło: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Max Verstappen rekordzista
Wiadomości / Moto sport
2023.09.20
Lexie Alford za kierownicą Explorera w podróży dookoła świata
Wiadomości / Ciekawostki
2023.09.12
Klara Kowalczyk w FIA Girls On Track - Rising Stars
Wiadomości / Moto sport
2023.09.10
Seat w słynnych filmach i serialach
Wiadomości / Ciekawostki
2023.09.24
Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy
Prezentacje / Nowości
2023.09.24