Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet - Mały ale dzielny
Ten model to wciąż jedyne auto w swoim segmencie z napędem czterech kół.
W ponad 30-letniej historii Pandy, każda z generacji była dostępna z napędem czterech kół. Obecnie pomimo tak bogatej na rynku oferty produktowej, Panda 4x4 nie ma rywali. Choć swoimi gabarytami nie budzi respektu na drodze, potrafi przekonać do siebie możliwościami w terenie.
Bojowo wyglądająca Panda w stosunku do zwykłej wersji, wyróżnia się m. in. zmienionymi zderzakami oraz dodatkowymi osłonami podwozia. Ponadto odmiana 4x4 występuje w dwóch specjalnych kolorach nadwozia: pastelowym pomarańczowym Sicilia Orange i metalizowanej zieleni Toscana Green.
We wnętrzu auta, w porównaniu z wersją 4x2, oprawa deski rozdzielczej otrzymała wariant w tonacji zielonej, dodatkowe schowki, materiałowe pokrycia siedzeń w innej kolorystyce. Poza tym wystrój wnętrza nie różni się od podstawowej wersji tego modelu. Przeglądając cennik auta, dziwić może konieczność dopłaty np.za możliwość regulacji na wysokość fotela kierowcy (500 zł).
Atuty terenowe Pandy 4x4 wynikają ze stosunkowo niewielkiej masy (1035 kg), prześwitu (160 mm, kąt najazdu -21 st., kąt zejścia - 36 st. i rampowy - 20 st.) i napędu obu osi. Samochód otrzymał napęd typu Torque On Demand, obejmujący dwa mechanizmy różnicowe oraz elektroniczne sprzęgło międzyosiowe. Jest to system stałego napędu na cztery koła ze sterownikiem elektronicznym, który w sposób płynny i proporcjonalny rozdziela moc napędu między osiami, w zależności od warunków. Wyposażeniem seryjnym jest również system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC oraz mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym ELD, który poprawia trakcję podczas ruszania i jazdy po gorszej nawierzchni do 50 km/h. Układ ten aktywowany jest przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów. Samochód wyposażony został także w ogumienie w rozmiarze 175/65 R15 84T M+S o nowej rzeźbie bieżnika.
Fiat oferuje Pandę 4x4 w dwóch wersjach silnikowych z systemem Start&Stop: z 85-konną benzynową jednostką TwinAir Turbo o poj. 0.9 oraz 75-konnym turbodieslem 1.3 MultiJet II. W Polsce dostępna jest tylko odmiana z silnikiem wysokoprężnym. Jak podkreśla producent w porównaniu z poprzednikiem, różnica w wielkości momentu obrotowego wynosi 30 proc. Obecnie wartość momentu wynosi 190 Nm. Jednak przy większym obciążeniu auta, brak mocy może być odczuwalny. Zaletą tej wersji jest niewielkie zużycie paliwa, na poziomie ok. 5,0 l/100km.
Wersja 4x4 to jednocześnie najlepiej standardowo wyposażona odmiana tego modelu. Lista wyposażenia obejmuje m.in. klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym, radioodtwarzacz CD+MP3 (6 głośników), system ESP (system stabilizacji toru jazdy z ASR i Hill Holder), system ABS z EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania z systemem wspomagania hamowania BAS), czołowe poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive z trybem City, elektryczne podnoszenie szyb przednich, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, ESS (system sygnalizacji awaryjnego hamowania), 15-calowe felgi ze stopów lekkich, komputer pokładowy z menu w języku polskim, system tankowania Smart Fuel, światła do jazdy dziennej (DRL), system Start&Stop, czujniki ciśnienia w oponach oraz centralny zamek z pilotem.
Panda w wersji z napędem czterech kół stara się udowodnić, że nie jest tylko autem do masta. Potrafi także zaskoczyć swoimi możliwościami jazdy terenowej. Szkoda, że ograniczono dostępną paletę silników.
Norbert Szwarc
Foto: autor
Podstawowe parametry techniczne Fiata Panda 4x4 1.3 M-Jet Climbing:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 3686/1672/1605 mm
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność: 1248 cm3
Moc maksymalna: 75 KM przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm przy 1500 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) - 14,5 .s
Prędkość maksymalna: 159 km/h
Zużycie paliwa: (miasto/trasa/średnie) – 5,0/4,6/4,7 l/100 km
Pojemność bagażnika: 225-870 l
Pojemność zbiornika paliwa: 37 l
Cena od: 31 990 zł (Fresh 1.2 8V 69 KM)
Cena auta testowego: 62 500 zł
Zobacz podobne artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Fiat na czerwonym dywanie
Wiadomości / News
2024.10.25
Stellantis wstrzymuje produkcję Fiata Pandy
Wiadomości / News
2024.10.20
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12