Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet - Mały ale dzielny
kalendarz 02/10 2014

Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet - Mały ale dzielny

Pierwsza jazda / Fiat

Ten model to wciąż jedyne auto w swoim segmencie z napędem czterech kół.

W ponad 30-letniej historii Pandy, każda z generacji była dostępna z napędem czterech kół. Obecnie pomimo tak bogatej na rynku oferty produktowej, Panda 4x4 nie ma rywali. Choć swoimi gabarytami nie budzi respektu  na drodze, potrafi przekonać do siebie możliwościami w terenie.

Bojowo wyglądająca Panda w stosunku do zwykłej wersji, wyróżnia się m. in. zmienionymi zderzakami oraz dodatkowymi osłonami podwozia. Ponadto odmiana 4x4 występuje w dwóch specjalnych kolorach nadwozia: pastelowym pomarańczowym Sicilia Orange i metalizowanej zieleni Toscana Green.

We wnętrzu auta, w porównaniu z wersją 4x2, oprawa deski rozdzielczej otrzymała wariant w tonacji zielonej, dodatkowe schowki, materiałowe pokrycia siedzeń w innej kolorystyce. Poza tym wystrój wnętrza nie różni się od podstawowej wersji tego modelu. Przeglądając cennik auta, dziwić może konieczność dopłaty np.za możliwość regulacji na wysokość fotela kierowcy (500 zł).
     
Atuty terenowe Pandy 4x4 wynikają ze stosunkowo niewielkiej masy (1035 kg), prześwitu (160 mm, kąt najazdu -21 st., kąt zejścia - 36 st. i rampowy - 20 st.) i napędu obu osi. Samochód otrzymał napęd typu Torque On Demand, obejmujący dwa mechanizmy różnicowe oraz elektroniczne sprzęgło międzyosiowe. Jest to system stałego napędu na cztery koła ze sterownikiem elektronicznym, który w sposób płynny i proporcjonalny rozdziela moc napędu między osiami, w zależności od warunków. Wyposażeniem seryjnym jest również system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC oraz mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym ELD, który poprawia trakcję podczas ruszania i jazdy po gorszej nawierzchni do 50 km/h. Układ ten aktywowany jest przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów. Samochód wyposażony został także w ogumienie w rozmiarze 175/65 R15 84T M+S o nowej rzeźbie bieżnika.

Fiat oferuje Pandę 4x4 w dwóch wersjach silnikowych z systemem Start&Stop: z 85-konną benzynową jednostką TwinAir Turbo o poj. 0.9 oraz 75-konnym turbodieslem 1.3 MultiJet II. W Polsce dostępna jest tylko odmiana z silnikiem wysokoprężnym. Jak podkreśla producent w porównaniu z poprzednikiem, różnica w wielkości momentu obrotowego wynosi 30 proc. Obecnie wartość momentu wynosi 190 Nm. Jednak przy większym obciążeniu auta, brak mocy może być odczuwalny. Zaletą tej wersji jest niewielkie zużycie paliwa, na poziomie ok. 5,0 l/100km. 

Wersja 4x4 to jednocześnie najlepiej standardowo wyposażona odmiana tego modelu. Lista wyposażenia obejmuje m.in. klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym, radioodtwarzacz CD+MP3 (6 głośników), system ESP (system stabilizacji toru jazdy z ASR i Hill Holder), system ABS z EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania z systemem wspomagania hamowania BAS), czołowe poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive z trybem City, elektryczne podnoszenie szyb przednich, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, ESS (system sygnalizacji awaryjnego hamowania), 15-calowe felgi ze stopów lekkich, komputer pokładowy z menu w języku polskim, system tankowania Smart Fuel, światła do jazdy dziennej (DRL), system Start&Stop, czujniki ciśnienia w oponach oraz centralny zamek z pilotem.

Panda w wersji z napędem czterech kół stara się udowodnić, że nie jest tylko autem do masta. Potrafi także zaskoczyć swoimi możliwościami jazdy terenowej. Szkoda, że ograniczono dostępną paletę silników.

Norbert Szwarc
Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Fiata Panda 4x4 1.3 M-Jet Climbing:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 3686/1672/1605 mm
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność: 1248 cm3
Moc maksymalna: 75 KM przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm przy 1500 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) - 14,5 .s
Prędkość maksymalna: 159 km/h
Zużycie paliwa: (miasto/trasa/średnie) – 5,0/4,6/4,7  l/100 km
Pojemność bagażnika: 225-870 l
Pojemność zbiornika paliwa: 37 l

Cena od: 31 990 zł (Fresh 1.2 8V 69 KM)
Cena auta testowego: 62 500 zł

 


Tagi:
Fiat, Fiat Panda, Fiat Panda 4x4, Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet, napęd 4x4

Zobacz podobne artykuły:

Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
 Fiat Pandina – Ulubieniec
kalendarz 16/03 2024

Fiat Pandina – Ulubieniec

Prezentacje / Nowości

2024.03.16

Pomimo, że obecna generacja Pandy powstaje od 2011 r. to Fiat nie tylko nie rezygnuje z dalszej produkcji ale nawet zwiększy ją i wprowadzi nową wersję.
Popularność kultowego malucha rośnie
kalendarz 31/07 2023

Popularność kultowego malucha rośnie

Wiadomości / Gorące tematy

2023.07.31

Auto w ciągu kilku lat zyskało na wartości nawet kilkukrotnie.
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.