Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ferrari FXX K – Z piekła rodem
kalendarz 08/12 2014

Ferrari FXX K – Z piekła rodem

Wiadomości / Prezentacje / Ferrari / nowe auta

1050 KM, które można uwolnić tylko na torze.

Ten niesamowity bolid, Ferrari zaprezentowało tuż przed jego debiutem podczas imprezy Finali Mondiali na torze w Abu Dhabi. Wcześniej znany jako Ferrari LaFerrari XX, konstrukcyjnie oparty jest na Ferrari LaFerrari – pierwszym hybrydowym modelu tej marki.

Litera „K” w jego oznaczeniu odnosi się systemu KERS, którego zadaniem jest odzyskiwanie energii kinetycznej. Dodajmy, że rozwiązanie to zostało wprost przejęte z Formuły 1. Model  FXX K został opracowany jako pojazd "całkowicie bezkompromisowy, z zastosowaniem innowacji technologicznych". Będzie on oferowany specjalnej grupie klientów, dla których włoska marka stworzy program testowy w ciągu najbliższych dwóch lat.

Model FXX K dysponuje mocą 1050 KM (o 87 KM więcej niż w przypadku LaFerrari). 6.2-litrowy silnik V12 zapewnia 860 KM a 190 KM pochodzi z silnika elektrycznego. Maksymalny moment obrotowy to aż 900 Nm. Na kole kierownicy umieszczono przyciski do wyboru poziomu ingerencji elektronicznego dyferencjału.

Jednostka V12 otrzymała nowe wałki rozrządu i zmodyfikowany system mechanicznych hydraulicznych popychaczy. Zmodyfikowano kolektory dolotowe i cały układ wydechowy. Ponadto został zoptymalizowany system HY-KERS. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów. Tryb Qualify daje maksymalną wydajność w obrębie ograniczonej liczby okrążeń, tryb Long Run optymalizuje "spójną wydajność", Manual Boost, zapewnia natychmiastowy wzrost momentu obrotowego, natomiast Fast Charge, pozwala szybko doładować pokładowe akumulatory.

Do mocy i charakterystyki auta dostosowano aerodynamikę. Przedni pokaźnych rozmiarów spoiler został o 30 mm niżej umieszczony niż standardowy. Dwie pary pionowych  spoilerów z tyłu oraz kanały powietrza kierujące je na boki samochodu. Ponadto nowe boczne osłony i ruchomy tylny spoiler.

Ferrari twierdzi, że FXX K jest lżejsze od LaFerrari o 90 kg. Samochód już zaliczył okrążenie  włoskiego toru Fiorano w czasie 1:14 min, co jest o 5 sek. lepszym wynikiem od standardowego LaFerrari. Swój udział w przygotowaniu tego bolidu miało również Pirelli, które opracowało ogumienie typu slick z czujnikami, które monitorują podłużne, poprzeczne i promieniowe przyspieszenie, a także temperaturę i ciśnienie.

Włoski producent przygotował 40 egzemplarzy tego modelu, które już zostały sprzedane. Cena równie wyjątkowa jak sam bolid - 2,5 mln euro.

Norbert Szwarc
Foto: Ferrari

[gallery ids="47448,47451,47450,47449"]

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
kalendarz 08/04 2024

W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.08

Przez to wzrosły także średnie ceny.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.