Elektryczny napęd czterech kół i technologia Torque-Vectoring
Elektryfikacja obniża zużycie paliwa w samochodach hybrydowych, a w przypadku aut elektrycznych umożliwia także jazdę bezemisyjną.
– Elektromobilność, rozumiana jako wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do przemieszczania się, to nie tylko emisje i koszty, ale także dynamika, moc i przyjemność z jazdy. Elektromobilność to także emocje, a nie wyłącznie czysta kalkulacja – mówi dr Rolf Bulander, odpowiedzialny za technologie napędowe w spółce Robert Bosch GmbH Bosch. Firma pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej, niż tylko obniżać zużycie paliwa. Dobrym przykładem jest tutaj nowa funkcja Torque Vectoring, gdzie każda z osi, a nawet każde koło jest napędzane przez osobny silnik.
Indywidualny napęd dla każdej z osi Bosch wprowadził już do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W modelu Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy-wysokoprężny (w tym modelu) jest sprzężony z przednią osią. Francuski koncern oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie zasady zindywidualizowanego napędu dla każdej z osi o kompaktowe silniki elektryczne, które są już stosowane w pojazdach prototypowych przygotowywanych przez Boscha. Głównym elementem rozszerzonej funkcji o nazwie Torque Vectoring są indywidualne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi. Silniki te są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. W przyszłości funkcja taka mogłaby znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie samochodami terenowymi na drogach nieutwardzonych.
Również silniki elektryczne mogłyby zyskać na dynamice, budząc większe emocje kierowców. Użytkownik takiego samochodu, dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu, mógłby ruszyć spod świateł równie dynamicznie jak kierowca samochodu z silnikiem spalinowym dużej mocy. Dowodzi tego zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 stosowany w takich modelach samochodów, jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e. W samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą.
Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System Boscha. W nowym napędzie hybrydowym generator o napięciu 48V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie zapewnia wysokonapięciowa technologia hybrydowa Bosch, która została zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in, a która umożliwia także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Komponenty elektryczne wspomagają tu działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.
Jak się okazuje elektryfikacja napędu może wzbudzać emocje,. co widać na przykładzie prototypów z kilkoma silnikami elektrycznymi na pokładzie, które oferują indywidualne przyspieszenie dla każdego z kół. Działanie takie zapewnia optymalne podniesienie momentu obrotowego, co znacznie poprawia dynamikę pojazdu. Równocześnie o połowę maleje zużycie paliwa. – Redukujemy emisję CO2 i równocześnie zwiększamy satysfakcję kierowcy – mówi dr Rolf Bulander. Sterowanie przyspieszeniem poszczególnych kół sprawia, że samochód porusza się precyzyjnie jak po szynach – z każdym zakrętem kierowca przekonuje się, jak emocjonująca może być elektromobilność./oprac. ns/
Foto: Bosch
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieRajd Monte Carlo – przed startem
Wiadomości / Moto sport
2025.01.20
Na te produkty Trump może wprowadzić cła
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.20