Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Elektryczny napęd czterech kół i technologia Torque-Vectoring
kalendarz 29/07 2014

Elektryczny napęd czterech kół i technologia Torque-Vectoring

Warsztat / Technika

Elektryfikacja obniża zużycie paliwa w samochodach hybrydowych, a w przypadku aut elektrycznych umożliwia także jazdę bezemisyjną.

Elektromobilność, rozumiana jako wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do przemieszczania się, to nie tylko emisje i koszty, ale także dynamika, moc i przyjemność z jazdy. Elektromobilność to także emocje, a nie wyłącznie czysta kalkulacja – mówi dr Rolf Bulander, odpowiedzialny za technologie napędowe w spółce Robert Bosch GmbH Bosch. Firma pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej, niż tylko obniżać zużycie paliwa. Dobrym przykładem jest tutaj nowa funkcja Torque Vectoring, gdzie każda z osi, a nawet każde koło jest napędzane przez osobny silnik.

Indywidualny napęd dla każdej z osi Bosch wprowadził już do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W modelu Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy-wysokoprężny (w tym modelu) jest sprzężony z przednią osią. Francuski koncern oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie zasady zindywidualizowanego napędu dla każdej z osi o kompaktowe silniki elektryczne, które są już stosowane w pojazdach prototypowych przygotowywanych przez Boscha. Głównym elementem rozszerzonej funkcji o nazwie Torque Vectoring są indywidualne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi. Silniki te są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. W przyszłości funkcja taka mogłaby znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie samochodami terenowymi na drogach nieutwardzonych.

Również silniki elektryczne mogłyby zyskać na dynamice, budząc większe emocje kierowców. Użytkownik takiego samochodu, dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu, mógłby ruszyć spod świateł równie dynamicznie jak kierowca samochodu z silnikiem spalinowym dużej mocy. Dowodzi tego zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 stosowany w takich modelach samochodów, jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e. W samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą.

Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System Boscha. W nowym napędzie hybrydowym generator o napięciu 48V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie zapewnia wysokonapięciowa technologia hybrydowa Bosch, która została zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in, a która umożliwia także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Komponenty elektryczne wspomagają tu działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.

Jak się okazuje elektryfikacja napędu może wzbudzać emocje,. co widać na przykładzie prototypów z kilkoma silnikami elektrycznymi na pokładzie, które oferują indywidualne przyspieszenie dla każdego z kół. Działanie takie zapewnia optymalne podniesienie momentu obrotowego, co znacznie poprawia dynamikę pojazdu. Równocześnie o połowę maleje zużycie paliwa. – Redukujemy emisję CO2 i równocześnie zwiększamy satysfakcję kierowcy – mówi dr Rolf Bulander. Sterowanie przyspieszeniem poszczególnych kół sprawia, że samochód porusza się precyzyjnie jak po szynach – z każdym zakrętem kierowca przekonuje się, jak emocjonująca może być elektromobilność./oprac. ns/

Foto: Bosch
 

Zobacz podobne artykuły:

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
kalendarz 16/01 2025

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
 Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
kalendarz 27/12 2024

Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie

Warsztat / Technika

2024.12.27

Najnowsze modele niektórych retrofitów wyposażono w system odszraniania reflektorów.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Wybierasz się w Alpy?

Wybierasz się w Alpy?

Warsztat / Porady

2025.01.21

Przypominamy najważniejsze przepisy.
Rajd Monte Carlo – przed startem

Rajd Monte Carlo – przed startem

Wiadomości / Moto sport

2025.01.20

Zmieniona trasa rajdu ma być bardziej wymagająca dla startujących załóg.
 Na te produkty Trump może wprowadzić cła

Na te produkty Trump może wprowadzić cła

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.20

Czy branża moto powinna się już pakować?