Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
„Design musi wzbudzać emocje"
kalendarz 25/07 2021

„Design musi wzbudzać emocje"

Wydarzenia / Audi

Rozmowa z szefem działu stylistyki zewnętrznej Audi Philippem Römersem i z odpowiadającym za styl wnętrza Norbertem Weberem.

Audi Design pozyskało dwóch nowych liderów zajmujących się designem zewnętrznym i wewnętrznym nowych modeli Audi. Norbert Weber w październiku 2020 został szefem Interior Design – działu projektującego wnętrza samochodów, a Philipp Römers od marca tego roku kieruje Exterior Design – działem projektowania wyglądu zewnętrznego. To właśnie oni, razem z szefem designu Audi Markiem Lichte, określać będą kierunek rozwoju stylistyki marki. Jest to wyzwanie, biorąc pod uwagę technologiczne zmiany związane z elektromobilnością, cyfryzacją i zautomatyzowaną jazdą. Po kilku pierwszych miesiącach pracy, po raz pierwszy zasiadają do wspólnego wywiadu.

Panie Weber, Panie Römers, jesteście nowi na swoich stanowiskach, ale nie nowi w Audi. Co Was łączy z marką spod znaku czterech pierścieni?

Philipp Römers: Z Audi jestem związany od roku 2014 i dotychczas kierowałem jednym ze studiów Exterior Design – stylistyki zewnętrznej. To było siedem lat z wieloma wspaniałymi projektami, a moim osobistym punktem kulminacyjnym w tej pracy było stworzenie Audi e-tron GT.

Norbert Weber: A ja do Audi właściwie wróciłem - wcześniej pracowałem tu od 2007 do 2015 roku, kiedy byłem szefem działu Interior Design – designu wnętrza i Design Studio w Pekinie. Wiele znajomych twarzy, ale też wiele nowych – to fantastyczny zespół, który powitał mnie ponownie w Design Center w Ingolstadt.

W sumie w Audi Design pracuje teraz 450 kreatywnych osób z 25 krajów. Czy jako główni projektanci, szefowie, stajecie jeszcze przy desce kreślarskiej?

Weber: Powiem żartem: od czasu do czasu gram jeszcze w tej orkiestrze, ale najczęściej jestem dyrygentem. W ten sposób postrzegam swoją rolę jako wiodącej postaci kreatywnej: wyznaczam kierunek i aranżuję współpracę zespołów. To ja motywuję i zachęcam, a w pojedynczych przypadkach także wprowadzam modyfikacje. Czasami patrzymy na model, który jest już prawie ukończony - czy to w glinie, czy w formie danych VR - i stwierdzamy, że coś nadal nie jest spójne. Kiedy tak się dzieje, biorę do ręki ołówek i szkicuję kilka szczegółów dotyczących danego elementu. Zwykle wystarczy kilka szybkich czarnych linii na białym tle i dochodzę do rozwiązania. Największym wyzwaniem jest zawsze powstrzymanie się od dalszego rysowania, gdy już zacznę.

Römers: Ze mną jest bardzo podobnie. Jako projektant w ogóle nie wyobrażam sobie pracy bez ołówka. W moim biurze i w domu wszędzie leżą szkicowniki. Wyciągam je podczas rozmów, by móc sobie wyobrazić, poczuć dany projekt. Ale to nie znaczy, że gotowy produkt będzie tak wyglądał. Jest to wstępny kierunek, który w następnym kroku zostanie zastąpiony przez bardziej kreatywne i znacznie bardziej szczegółowe szkice. W Audi mamy najlepszych projektantów koncepcyjnych, a projektowanie to zawsze praca zespołowa.

Dla wielu ludzi inspirujący design jest decydującym czynnikiem przy kupnie samochodu. Czy odnosi się to dziś bardziej do wyglądu zewnętrznego czy wewnętrznego?

Römers: Pierwszą rzeczą, z jaką stykają się osoby zainteresowane kupnem samochodu, jest jego wygląd zewnętrzny. On musi wzbudzić pożądanie. W końcu pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy ktoś zostanie, czy odejdzie, czy powiększy obraz na ekranie, czy też będzie szybko przeglądał strony. Ideałem jest połączenie estetycznej formy i funkcji. Zwłaszcza w przypadku elektromobilności potrzebujemy opływowych sylwetek, które pomagają zwiększyć zasięg. Mogą one być jednak niezwykle atrakcyjne - e-tron GT jest tego najlepszym przykładem.

Weber: Nasz cel, czyli wzbudzanie emocji poprzez design, przenosi się płynnie na wnętrze. Wystrój wnętrza staje się coraz częściej kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jakie cyfrowe możliwości oferuje mi samochód? Jakie konkretne korzyści zapewnia połączenie w sieć? Takie pytania również decydują.

Czy to oznacza, że wnętrze staje się nowym centrum mocy całego samochodu?

Weber: Digitalizacja, a przede wszystkim zautomatyzowana jazda, bez wątpienia sprawiają, że teraz wnętrze samochodu stało się centrum uwagi. W przyszłości chcemy projektować nasze modele w kolejności: najpierw wnętrze, potem wygląd zewnętrzny. Mimo to, postrzegamy proces projektowania jako spójną całość. Pomysły powstają wspólnie, problemy są rozwiązywane wspólnie. W efekcie końcowym zapewnia to spójny, kompleksowy rezultat.

Römers: To podstawowe zagadnienie jest dla nas niezwykle ważne. W przeszłości zazwyczaj najpierw projektowaliśmy warstwy zewnętrzne samochodu, a dopiero potem sprawdzaliśmy, czy wnętrze i pasażerowie dobrze do niego pasują. Zautomatyzowana jazda wyznacza pod tym względem zmianę paradygmatu. Gdy przestajemy zajmować się samym prowadzeniem pojazdu, pojawiają się nowe możliwości.

Jakie są konsekwencje tej zmiany w Panów sposobie myślenia o pracy?

Weber: Najważniejsza jest i pozostanie kreatywność. Już w samym procesie projektowania wykorzystujemy jednak również możliwości jakie daje cyfryzacja. W ostatnich latach pomogła nam ona działać o wiele szybciej na wielu polach, ponieważ możemy pracować jednocześnie w świecie fizycznym i cyfrowym.

Dzisiaj możemy tworzyć modele danych w oparciu o proste szkice i natychmiast, dzięki specjalnym komputerom o ogromnej mocy obliczeniowej, przenosić je na grafikę trójwymiarową. Ostateczny cyfrowy zestaw danych przekształcamy w model VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość), który jest niezwykle bliski naszemu wyobrażeniu o rzeczywistym wyglądzie samochodu. Podczas wirtualnego spotkania w okularach VR pracujemy nad nim w czasie rzeczywistym - niezależnie od tego, czy osoba z którą współpracujemy znajduje się w centrum projektowym w Ingolstadt, czy w naszych studiach w Malibu lub Pekinie. Jeśli na przykład powstają wtedy nowe projekty, możemy je wyrzeźbić przez noc w Ingolstadt. Musimy bowiem zawsze pamiętać, że narzędzia cyfrowe znacznie przyspieszają i usprawniają pracę, ale nie mogą całkowicie zastąpić modelu fizycznego. Są rzeczy, których po prostu nie da się zobaczyć na komputerze – ujawniają się wyłącznie na fizycznym modelu./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, Audi Design, Philipp Römers, Norbert Weber

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
kalendarz 21/03 2024

Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.21

W najnowszym filmie o Pogromcach Duchów obok znanego samochodu bohaterów Ecto-1, występuje również pojazd towarzyszący.
Najnowsze artykuły:
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.