Debiut Polo R WRC na polskich szutrach
Rajd Polski – 7 runda Rajdowych Mistrzostw Świata stanie się areną zmagań czołowych zawodników.
Na obrońców tytułu i liderów cyklu Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassię (F/F), drugich w tabeli Jari-Matti Latvalę/Miikka Anttilę (FIN/FIN) oraz Andreasa Mikkelsena/Ola Fløene (N/N) czekają szybkie, szutrowe odcinki i hopki z dalekimi skokami, rajdu z najdłuższą tradycją po legendarnym Monte Carlo. Choć Polo WRC pojawi się w Polsce po raz pierwszy, to trzy zespoły kierowców VW mają już na swoim koncie polskie doświadczenia.
Dwa tygodnie przed rozpoczęciem Rajdu Polski, zespół VW przygotowywał się do niego testując Polo R WRC na mazurskich szutrach. Każdy z fabrycznych duetów Ogier/Ingrassia, Latvala/Anttila i Mikkelsen/Fløene, miał do dyspozycji jeden dzień, aby poznać warunki w okolicach Mikołajek. Charakterystyczne dla Rajdu Polski są szybkie odcinki na piaszczystym szutrze z licznymi hopkami, częściowo podobne do odcinków w Finlandii, ale trasa nie prowadzi w tak dużym stopniu przez lasy i jest więcej rozgałęzień. Do tego rajd jest uznawany jako niezwykle kapryśny pogodowo – dla przykładu w ubiegłym roku uczestnicy aktualnych Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC), podczas zapoznawania się z trasą przed rajdem, ugrzęźli w głębokim błocie.
Trzech kierowców, trzy różne zespoły, trzy razy przedwczesne ukończenie rajdu: zarówno Sébastien Ogier, jak i Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen byli w Polsce odholowywani z trasy. Aktualny obrońca tytułu i lider tabeli Sébastien Ogier w 2009 roku, mając szanse na zajęcie trzeciego miejsca dla Citroëna, musiał zrezygnować z rywalizacji z powodu usterki technicznej. Jari-Matti Latvala - wtedy w Fordzie - będąc na drugim miejscu, na kilkaset metrów przed metą odcinka w Mikołajkach miał wypadek i nie ukończył odcinka. Także Andreas Mikkelsen startujący Skodą Fabia WRC zakończył rajd przedwcześnie.
Powiedzieli przed rajdem:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1:
„Najważniejsze jest, że prowadzimy teraz w Mistrzostwach Świata i że na Sardynii zwiększyliśmy swoją przewagę. Naturalnie chcemy to kontynuować w Polsce. Wiem wprawdzie, że nie zawsze możemy wygrywać, ale naszym celem musi być zdobycie możliwie największej ilości punktów. Postawiłem sobie w tym roku za cel, aby po każdym rajdzie mieć 25 punktów przewagi – zatem jedno zwycięstwo – nad drugim kierowcą w tabeli. Przecież nigdy nie wiadomo, co się zdarzy. Nie sądzę, abyśmy mogli skorzystać z doświadczenia czy notatek z 2009 roku. Za dużo czasu upłynęło. Być może obejrzę sobie jeszcze raz kilka filmów rejestrowanych wtedy z samochodu. Zasadniczo można powiedzieć, że ten rajd będzie dla wszystkich uczestników nowością. Przed startem zaliczyliśmy test, który wypadł bardzo dobrze. Chodziło głównie o to, aby dopasować dostrojenie do warunków w Polsce. Trasa była bardzo szybka i ciekawie było poznać podłoże. Jest ono bardzo piaszczyste i miękkie, więc podczas rajdu już po paru samochodach może stać się bardzo nierówne. Dlatego spodziewamy się, że warunki na trasie będą zupełnie inne, gdy będziemy przejeżdżać odcinki specjalne po południu po raz drugi.”
Jari-Matti Latvala, VW Polo R WRC #2:
„Rajd Polski składa się z bardzo szybkich odcinków z licznymi skokami, podobnie jak w Finlandii. Różnica polega na tym, że tutaj jest mniej lasów i więcej odcinków specjalnych prowadzi przez otwarty teren. Poza tym podłoże jest raczej piaszczyste, nie kamieniste. Wiem już mniej więcej, co na mnie czeka w Rajdzie Polski, bo startowałem tutaj już w 2009 roku. Kierowcy w WRC jeżdżą obecnie na bardzo wysokim poziomie i potrafią szybko dostosować się do warunków, różnych nawierzchni i różnych przyczepności, dlatego na pewno nie będzie łatwo. Niektóre odcinki specjalne pozostały takie same, jak w 2009 roku. Mimo wszystko robimy całkowicie nowe notatki, nie korzystamy ze starych. Nowością są w tym roku także odcinki specjalne na Litwie, zatem jest wiele nowych rzeczy. Dlatego musimy przygotować się niezwykle starannie. Kibice w Polsce po prostu mają bzika na punkcie rajdów. Tak było już w 2009 roku, a teraz szaleństwo będzie jeszcze większe, bo w rajdzie startuje Robert Kubica. Atmosfera z pewnością będzie wspaniała.”
Andreas Mikkelsen, VW Polo R WRC #9:
„Po dobrym występie z Ola w Rajdzie Włoch, cieszę się na Rajd Polski. Uczestniczyłem w nim w 2009 roku w Škoda Fabia i bardzo mi się podobało. Rajd Polski jest bardzo, bardzo szybkim rajdem. Odcinki specjalne są dość piaszczyste, z pewnością nie będzie łatwo. Wielu kibiców będzie dopingowało nas i naturalnie Roberta Kubicę, bo w Polsce jest on w zasadzie bohaterem narodowym. Kibice będą mogli oglądać dalekie skoki i doskonałe widowisko. Tam panuje po prostu wspaniała atmosfera. Układ trasy, dość szybki i płynny, odpowiada mojemu stylowi jazdy. Jestem pewien, że uzyskamy dobry rezultat. We Włoszech po raz trzeci zajęliśmy czwarte miejsce. Tym razem chciałbym być chociaż o jedno miejsce lepszy.”
Zobacz podobne artykuły:
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20