Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Debiutant zwycięzcą Rajdu Akropol
kalendarz 08/05 2016

Debiutant zwycięzcą Rajdu Akropol

Wiadomości / Moto sport / News / slider

22-letni Łotysz wygrał 3. rundę Rajdowych Mistrzostw Europy.

Najlepszy wynik z polskich załóg odnotował duet Chuchała/Dymurski (Subaru Impreza) – piąte miejsce. Na szóstym – Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta), na siódmym Kasperczyk/Syty (Ford Fiesta) a na ósmym Kajetanowicz/Baran (Ford Fiesta), którzy obronili pozycję liderów FIA ERC.

W 62. Rajdzie Akropolu obserwowaliśmy wszystko to, za co kibice tak kochają ten sport, czyli zaskakujące zwroty akcji, eksplozję młodego talentu, dramaty faworytów i wreszcie – bezkompromisową walkę. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran wywarli wrażenie sportową postawą i determinacją z jaką kilometr po kilometrze, walczyli by odrobić minuty, które uciekły na pechowej pierwszej próbie i awansować do punktowanej dziesiątki klasyfikacji rajdu.

Szaleńcza pogoń załogi duetu Kajetanowicz/Baran sprawiła że to, co jeszcze w sobotę rano wydawało się mało realne, a wręcz niemożliwe, w niedzielne popołudnie stało się faktem. Na 11 ekstremalnie trudnych, dziurawych i kamienistych odcinkach specjalnych Rajdu Akropolu Polacy awansowali aż o 26 pozycji i ostatecznie skończyli 3. rundę Rajdowych Mistrzostw Europy na 8. miejscu. Wynik wywalczony przez Kajetana i Jarosława oznacza, że nie tylko obronili pozycję liderów klasyfikacji FIA ERC, lecz także zwiększyli swoją przewagę nad drugim w tabeli Aleksiejem Łukjaniukiem.

By osiągnąć dzisiejszy rezultat Rajdowi Mistrzowie Europy narzucili bardzo szybkie tempo. Wygrali 8 z 12 odcinków specjalnych rajdu, a kolejne trzy ukończyli na drugim miejscu. Jeszcze lepiej prezentują się statystyki obrazujące formę Polaków w drugim etapie greckiej imprezy. W niedzielę, na sześć rozegranych prób sportowych, Kajetanowicz z Baranem aż na pięciu byli najszybsi, w tym także na obu przejazdach najdłuższego w rajdzie – niemal 34-kilometrowego odcinka Elatia/Karya. Dzięki temu z ponad 40-sekundową przewagą, zwyciężyli w klasyfikacji drugiego etapu Rajdu Akropolu, zdobywając za to 7 bonusowych punktów. Ostatecznie w Grecji Kajetanowicz i Baran wywalczyli 11 oczek i powiększyli swoją przewagę w klasyfikacji Mistrzostw Europy do 25 punktów.

Kajetan Kajetanowicz: - Wczoraj, po pierwszym odcinku specjalnym, byliśmy w piekle. Teraz czujemy się, jakbyśmy byli w niebie. To była wielka próba charakterów. Myślę, że zrobiliśmy to dla naszych rodzin, dla całego zespołu i sponsorów, dla kibiców. Sądzę, że nam wszystkim się to należało. Nie było łatwo podnieść się po dużej stracie. Walczyliśmy do końca i jesteśmy z siebie dumni, bo daliśmy dobre widowisko na trasach wykorzystywanych podczas rund WRC. To sprawia, że jestem spełniony. Kocham rajdy, ponieważ mogę walczyć do ostatniego metra, bo dają mi dużo emocji i szansę sprawdzać się w niecodziennych sytuacjach.

Jarosław Baran: - No cóż, po z górą sześćdziesięciu niemal perfekcyjnie przejechanych wspólnie rajdach, statystyka dała o sobie znać. Im dłużej buduje się dobrą passę, tym większe staje się prawdopodobieństwo, że coś się w końcu wydarzy. Ale takie doświadczenie uczy także czegoś ważnego. Walcząc o punkty dawno nie jechaliśmy takim tempem, a na tak wymagającym rajdzie jak Akropol, to oznacza naprawdę silne wrażenia. Ogromne podziękowania dla Kibiców, bo ich doping dodawał nam sił.

kas29 jpg

Udany debiut w Grecji zaliczyli Tomasz Kasperczyk i Damian Syty. Rywalizacja rozpoczęła się w sobotę rano, 25-cio kilometrowym odcinkiem New Gravia, który nie był dla załogi udany - na skutek przegrzania, w drugiej części OS-u załoga podróżowała bez hamulców, efektem czego była znaczna strata czasowa. W efekcie zespół zakończył pierwszy dzień na 9. miejscu w klasyfikacji generalnej. Dobre tempo zostało też utrzymane w niedzielę. Po pierwszej pętli awansowali o jedną pozycję w generalce, kolejną załoga odrobiła na drugiej pętli, kończąc rajd na 7. miejscu.

Tomasz Kasperczyk: Rajd jak najbardziej zaliczamy do udanych, kończymy go na 7. miejscu w generalce. W pierwszej dziesiątce są cztery polskie załogi, wszystkim warto pogratulować dobrego występu. Wielka szkoda pierwszego oesu, gdzie zanotowaliśmy sporą stratę, którą potem trzeba było odrabiać. Od drugiego oesu złapałem rytm i konsekwentnie przyspieszaliśmy. Na trasie było sporo roboty do wykonania, Trasa jest kręta, techniczna, wchodzi się z jednego zakrętu w drugi. Nie jest to super szybki rajd, jednak bardzo łatwo popełnić kosztowny błąd. Na ostatnim sobotnim odcinku spadł deszcz - tutaj jest specyficzny rodzaj szutru, który w połączeniu z deszczem tworzy warstwę śliskiej gliny, a my jechaliśmy ten oes na twardych oponach. Z niedzielnego etapu na pewno na długo zapamiętam najdłuższy, ponad 33-kilometrowy odcinek, przejechanie go płynnie i z zachowaniem pełnej koncentracji było sporym wyzwaniem. Rajd Akropolu to kolejne bezcenne doświadczenie, myślę, że jesteśmy o krok bliżej w rajdowej nauce.

Damian Syty: To był bardzo dobry weekend. Najtrudniejsze w Rajdzie Akropolu jest ustrzeżenie się błędów, co udało się nam zrealizować, choć nie było proste - na linii jazdy samochodu znajduje się mnóstwo kamieni, które mogą zakończyć ściganie. Patrząc po średnich prędkościach nie jest to szybki rajd, jednak na oesach jest do wykonania mnóstwo pracy:  z jednego zakrętu wchodzi się praktycznie w następny, jest sporo wspinania się pod górę, jest co robić od startu do mety. To trudna technicznie impreza, która dała nam kolejną porcję cennego doświadczenia.

Klasyfikacja generalna 62. Rajdu Akropolu – 3. rundy FIA ERC 2016: 1. Ralfs Sirmacis (Łotwa, Skoda Fabia R5) 2:53:12,5 2. Lambros Athanassoulas (Grecja, Skoda Fabia R5) + 2:42,3 s. 3. Jaromir Tarabus (Czechy, Skoda Fabia R5) + 2:42,4 s. 4. Raul Jeets (Estonia, Skoda Fabia R5) + 5:41,9 s. 5. Wojciech Chuchała (Polska, Subaru Impreza) + 8:19,9 s. 6. Jarosław Kołtun (Polska, Ford Fiesta R5) + 9:11,1 s. 7. Tomasz Kasperczyk (Polska, Ford Fiesta R5) + 10:40,4 s. 8. Kajetan Kajetanowicz (Polska, Ford Fiesta R5) + 13:58,1 s. 9. Joes Luis Rios (Paragwaj, Mitsubishi Lancer) + 20:09,6 s. 10. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja, Ford Fiesta R5) + 20:15,5 s.

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Akropolu: 1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 71 pkt. 2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt. 3. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt. 4. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 37 pkt. 5. Jaromir Tarabus (Czechy) 28 pkt. 6. Lambros Athanassoulas (Grecja) 27 pkt. 7. Luis Monzon Artilles (Hiszpania) 25 pkt. 8. Wojciech Chuchała (Polska) 24 pkt. 9. Alastair Fisher (Wielka Brytania) 23 pkt. 10. Yonaton Perez Suarez (Hiszpania) 20 pkt.

Zobacz podobne artykuły:

 Fotele powodujące... raka
kalendarz 12/05 2024

Fotele powodujące... raka

Wiadomości / News

2024.05.12

Środek TCIPP zmniejsza ryzyko pożaru ale zwiększa zachorowanie na raka.
Nowa Klasa G zelektryzowała Los Angeles
kalendarz 11/05 2024

Nowa Klasa G zelektryzowała Los Angeles

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.11

Z góry Schöckl do Beverly Hills. Mercedes na terenie Franklin Canyon Park zaprezentował elektryczną Klasę G.
BMW na Festiwalu Filmowym w Cannes
kalendarz 11/05 2024

BMW na Festiwalu Filmowym w Cannes

Wiadomości / News

2024.05.11

BMW trzeci rok z rzędu jest partnerem motoryzacyjnym słynnego festiwalu filmowego.
Najnowsze artykuły:
 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.
Skoda Enyaq RS Race - Torowa ewolucja SUV-a

Skoda Enyaq RS Race - Torowa ewolucja SUV-a

Prezentacje / Concept Cars

2024.05.13

Koncepcyjna Skoda Enyaq RS Race pokazuje jak elektryczne modele marki mogą wpłynąć w jej sportową przyszłość.
Ford Mustang w popkulturze

Ford Mustang w popkulturze

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.12

Od debiutu w 1964 r. stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów w amerykańskiej kulturze.