Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Bezemisyjne, ale czy bezawaryjne?
kalendarz 02/10 2023

Bezemisyjne, ale czy bezawaryjne?

Używane

ADAC po raz pierwszy przetestował auta elektryczne.

Zakup auta używanego może być sporym wyzwaniem, dlatego wielu potencjalnych kupców szuka rzetelnych wskazówek dotyczących awaryjności samochodów. Szczególnie w przypadku nowoczesnych pojazdów z silnikiem elektrycznym, ciężko jest znaleźć wiarygodne informacje dotyczące potencjalnych usterek występujących w danym modelu. Na szczęście naprzeciw oczekiwaniom kierowców wyszedł ADAC, który po raz pierwszy poddał ocenie awaryjności modele aut z tego rodzaju napędem.

ADAC, największa niemiecka organizacja motoryzacyjna, od ponad czterdziestu lat przeprowadza testy samochodów mające na celu pomóc kierowcom w wyborze bezpiecznego i wydajnego pojazdu. Metodologia testów ADAC jest uważana za jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie, a organizacja zyskała renomę dzięki swojemu niezależnemu podejściu i surowości w ocenie. Przeprowadzane przez tę niemiecką organizację motoryzacyjną testy są cenione przez kierowców oraz ekspertów z branży na całym świecie. W aktualnych statystykach awarii oceniono łącznie 155 serii pojazdów z około 20 marek samochodów. Uwzględniono wszystkie awarie, które wystąpiły w 2022 r, w pojazdach w wieku od 3 do 10 lat (pierwsza rejestracja 2013-2020). Po raz pierwszy w historii statystyk awarii ADAC uwzględniono również samochody elektryczne:  kompaktowe BMW i3 i Renault Zoe oraz Tesla Model 3 i VW ID.3 z niższej klasy średniej.

e-samochody mniej wadliwe?

Z założenia samochody elektryczne powinny być zdecydowanie mniej wadliwe niż pojazdy spalinowe. W napędzie elektrycznym jest znacznie mniej podzespołów, które mogą się zepsuć. Brak układu wydechowego, skomplikowanej skrzyni biegów, sprzęgła, rozrusznika, recyrkulacji spalin, wtrysku paliwa czy turbosprężarki oznacza, że istnieje mniejsza liczba potencjalnych przyczyn awarii. Mimo to, jak wynika z przeprowadzonych przez ADAC testów, najczęściej występującą w autach elektrycznych usterką jest wadliwy lub rozładowany akumulator. Występuje ona równie często, jak w przypadku samochodów spalinowych i stanowi ponad 43 proc. wszystkich zdiagnozowanych awarii. Warto jednak zauważyć, że zarówno samochody elektryczne, jak i tradycyjne posiadają 12-woltowy akumulator rozruchowy do obsługi świateł, osprzętu i układów niskiego napięcia.

Inne problemy związane z silnikiem, instalacją elektryczną czy oświetleniem występują w podobnym stopniu w obu typach pojazdów (różnica wynosi zaledwie 0,1 na tysiąc na korzyść silników spalinowych). Elementy nadwozia, napędu, hamulców i podwozia nie różnią się znacząco między samochodami elektrycznymi a spalinowymi.

Warto również wziąć pod uwagę, że samochody elektryczne, ze względu na swoją masę i specyficzne właściwości napędu, mogą wywierać inny wpływ na elementy takie jak opony, osie, zawieszenie i hamulce. Obecnie jeszcze brakuje danych, które pozwoliłyby ocenić, jak te układy poradzą sobie w dłuższej perspektywie.

Chociaż samochody elektryczne są uznawane za przyszłość motoryzacji m.in. ze względu na tzw. zero-emisyjność, nie można zapominać o ich znaczących wadach. Pojazdy te są stosunkowo nowe na rynku, a producenci wciąż zdobywają doświadczenie w ich produkcji. Wysokie ceny zakupu tych aut dają złudne poczucie solidnej konstrukcji. Dodatkowo naprawy, zwłaszcza akumulatorów, są niezwykle kosztowne, a ich utylizacja w Polsce nadal jest niemożliwa. Zapewne z  czasem konstruktorzy zyskają wiedzę i ulepszą technologię budowania pojazdów elektrycznych, co może prowadzić do zmniejszenia częstotliwości awarii w poszczególnych komponentach. Jednak obecnie, zakup samochodu  elektrycznego może wiązać się z ryzykiem wystąpienia usterki, a koszty napraw oraz niepewność co do niezawodności technologii mogą odstraszać potencjalnych nabywców – podsumowuje Natalia Sokołowska, ekspert serwisu autobaza.pl.

Najmniej awaryjne auta

Kolejna edycja testów niemieckiego pioniera branży motoryzacyjnej przyniosła bardzo optymistyczne wyniki. Okazuje się, że na rynku jest zdecydowanie więcej aut bezproblemowych, niż tych, które ulegają częstym awariom. Audi A4, BMW serii 1, serii 3 i X3 należą do modeli najmniej podatnych na usterki. W klasie średniej można znaleźć szereg modeli, ze stosunkowo niskim indeksem awaryjności: Mercedes GLC, Skoda Octavia, VW Passat, Volvo XC60 oraz elektryczne: Teslę 3 i VW ID.3.

Najwięcej awarii w 2022 r. odnotowano w Fiacie Ducato wyprodukowanym w 2013 r. Zaskakująco niskie oceny uzyskały także Toyota C-HR i Toyota RAV4, które w Polsce cieszą ogromnym powodzeniem, zaś sama marka jest jedną z najbardziej cenionych w kraju. Spośród aut elektrycznych najniższy wynik uzyskał Renault Zoe, ze średnim indeksem 3.4, co i tak plasuje go na bardzo wysokiej pozycji wśród wszystkich testowanych aut.

Automobilklub ADAC bez wątpienia jest autorytetem na rynku motoryzacyjnym. Wypracował szczegółową metodologię badawczą, pozwalającą rzetelnie ocenić prawdopodobieństwo awaryjności aut używanych. Trzeba jednak pamiętać, o czym sami przypominają – że wyniki testów są jedynie wskazówką dla potencjalnego kupca, nie mogą być traktowane jako jednoznaczna ocena konkretnego modelu. Każdy egzemplarz przed zakupem należy dokładnie sprawdzić – upewnić się, czy pochodzi z legalnego źródła, jaką miał historię, czy posiada wady fabryczne lub nie uczestniczył w kolizji. Wszystkie te informacje można uzyskać, pobierając raport historii pojazdu z serwisu autobaza.pl. Potrzebujemy wyłącznie numer VIN konkretnego egzemplarza – dodaje Natalia Sokołowska.

źródło: autobaza.pl


Tagi:
ADAC, ADAC testy aut, najmniej awaryjne auta, samochody elektryczne, BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3, VW ID.3, Audi A4, BMW serii 1, BMW serii 3, BMW X3, Mercedes GLC, Skoda Octavia, VW Passat, Volvo XC60, Toyota C-HR, Toyota RAV4

Zobacz podobne artykuły:

 Obowiązek przerejestrowania pojazdów używanych
kalendarz 06/12 2023

Obowiązek przerejestrowania pojazdów używanych

Używane

2023.12.06

Jakich kar możemy się spodziewać?
W statystykach aut z cofniętym licznikiem dominują... pick-upy!
kalendarz 30/11 2023

W statystykach aut z cofniętym licznikiem dominują... pick-upy!

Używane

2023.11.30

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że najczęściej liczniki cofane są w samochodach popularnych, np. w kompaktowych hatchbackach.
 Szybkie i luksusowe BMW w raportach historii pojazdu
kalendarz 26/10 2023

Szybkie i luksusowe BMW w raportach historii pojazdu

Używane

2023.10.26

Jaki procent luksusowych BMW jest po wypadku?
Najnowsze artykuły:
Suzuki Swift 2024 – Przed premierą

Suzuki Swift 2024 – Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2023.12.07

Przedsmak nowego Swifta Suzuki dało podczas niedawnej wystawy w Tokio, prezentując model jeszcze jako „concept”. Teraz ujawniono wersję produkcyjną, która wygląda praktycznie tak samo.
 Wymiana przedniej szyby w McLarenie F1 kosztuje…

Wymiana przedniej szyby w McLarenie F1 kosztuje…

Wiadomości / News

2023.12.07

… więcej niż nowa Toyota Prius.
Ostatni drift Kena Blocka

Ostatni drift Kena Blocka

Wiadomości / News

2023.12.07

Hołd dla legendy driftu, która zmarła w styczniu br.