Audi wraca do Le Mans z nowym bolidem
Pierwszy start nowego prototypu zaplanowano na styczeń 2023 r. w wyścigu 24h Daytona.
Audi w sezonie 2023 powróci na Le Mans i szerzej do wyścigów prototypów sportowych, wprowadzając do nich zelektryfikowany, nowy bolid. Następca modelu R18 nabiera już realnych kształtów.
„Nowa kategoria pojazdów LMDh doskonale pasuje do naszego nowego myślenia o sportach motorowych” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny jednocześnie za dział sportów motorowych Audi. „Przepisy pozwalają nam wystawić nasze nowe, innowacyjne samochody sportowe w serii prestiżowych wyścigów na torach całego świata. Przygotowując się do tego wykorzystujemy założenia strategii partnerstwa oraz synergię wewnątrz Grupy Volkswagen.”
Następca Audi R18 powstaje przy współpracy w ramach Grupy – z Porsche. „Ogromną siłą Grupy Volkswagen jest współdziałanie marek w tworzeniu samochodów produkcji seryjnej” – wyjaśnia Seebach. „Teraz, ten sprawdzony model współpracy przenosimy do świata sportów motorowych. Pomimo tego, nowy sportowy prototyp będzie Audi w stu procentach! Podobnie jak zaprezentowane niedawno Audi RS e-tron GT, które także budowane jest na wspólnej z Porsche platformie modelowej.”
Sportowy prototyp dla nowej kategorii LMDh powstaje obecnie w Audi Sport, równolegle z pojazdem przygotowywanym na Rajd Dakar. „Oczywiście, zespół dakarowy znajduje się pod większą presją czasu, ponieważ do naszego pierwszego udziału w Rajdzie Dakar w styczniu 2022 r. pozostało już tylko niecałych osiem miesięcy” - mówi Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za wszystkie zobowiązania fabrycznego sportu motorowego. „Ale chcemy też być perfekcyjnie przygotowani na nasz powrót do Le Mans. Dlatego oba projekty prowadzimy równolegle, nadając im najwyższy priorytet.”
Podjęto już wszystkie podstawowe decyzje dotyczące koncepcji. „Wybraliśmy partnera w zakresie podwozia i zdecydowaliśmy się na koncepcję silnika. Wspólnie z kolegami z Audi Design definiujemy obecnie wygląd, który z pewnością zachwyci naszych fanów” - kontynuuje Andreas Roos. „Naszym celem jest, by pierwszy prototyp stanął na kołach na początku przyszłego roku i by w jego pierwszym kwartale mógł już wyjechać na tor.”
Intensywny program testowy zaplanowano na cały 2022 rok. Pierwszym wyścigiem, w którym zaplanowano start nowego wyścigowego bolidu będzie 24-godzinny wyścig Daytona (USA) w styczniu 2023 r.
Przepisy, okrojone pod kątem maksymalnej efektywności kosztowej, czynią nowy sportowy prototyp Audi interesującym także dla zespołów klienckich. „Projekt LMDh jest właściwie kontynuacją filozofii z początków naszej działalności w dziedzinie prototypów sportowych” - wyjaśnia Andreas Roos. „Audi R8 było nie tylko najbardziej utytułowanym prototypem swoich czasów w latach 2000-2006, z 63 zwycięstwami w 80 wyścigach, ale odnotowywało również sukcesy w rękach naszych klientów i było łatwe w obsłudze dla tych zespołów. Takie jest też założenie elektryfikacji naszego nowego prototypu sportowego. Naszym celem jest oddanie samochodu od samego początku w ręce profesjonalnych zespołów klientów, równolegle do startów w barwach fabrycznych. Obecnie oceniamy wewnętrznie, jak to będzie działać w szczegółach.”
Nowy pojazd Audi już spotkał się z dużym zainteresowaniem potencjalnych zespołów klienckich. Przypomnijmy, że Audi ma na koncie rekord dystansu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, 13 razy wygrało ten najważniejszy na świecie wyścig długodystansowy. Zespoły klientów Audi zwyciężały w Le Mans w 2004 i 2005 r./oprac. ns/
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.19
Audi Q6 e-tron – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.03.12
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28