Audi RS3 – Bardziej zwinne
Do premiery szykuje się nowe Audi RS 3. Co o nim wiadomo?
Prototypy auta w lekkim kamuflażu przechodzą końcowe testy. Jak zapewnia producent, nowe RS 3 będzie pierwszym modelem Audi wyposażonym w układ RS Torque Splitter, który aktywnie i zmiennie rozkłada moment obrotowy między kołami tylnej osi.
W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wcześniej montowanego sprzęgła wielopłytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na odpowiednim wałku napędowym. Podczas dynamicznej jazdy system ten zwiększa intensywność momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencję do podsterowności. Na lewych łukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na obydwa koła. Dzięki temu uzyskuje się optymalną stabilność i maksymalną zwrotność - zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. System umożliwia wejście w kontrolowany drift, przenosząc całą moc silnika na jedno z tylnych kół - maksymalnie do 1750 Nm momentu obrotowego. Dokładny rozkład momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze.
Audi drive select ma do wyboru pięć trybów: Comfort/Efficiency, Auto, Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear. Tryb RS Performance przeznaczony na tor wyścigowy i jest specjalnie zestrojony z wyczynowymi oponami semi-slick Pirelli P Zero "Trofeo R".
Zgodnie z oczekiwaniami, Audi RS3 2022 będzie nadal napędzane turbodoładowanym, 5-cylindrowym silnikiem 2.5 o mocy 401 KM. Jak twierdzi producent, nowe RS3 jest o 0,3 sekundy szybsze od swojego poprzednika, zapewniając przyspieszenie na poziomie 3,8 sek. To również o 0,1 sek. szybciej niż główny rywal Audi, Mercedes AMG A45 S, który potrzebuje 3,9 sek. na osiągnięcie 100 km/h. Jedną z opcji będzie pakiet RS Dynamic, dzięki któremu prędkość maksymalna może wynosić 290 km/h. Zadbano rzecz jasna o sztywniejsze amortyzatory i sprężyny, obniżające nadwozie o 10 mm w stosunku do S3 i o 25 mm do zwykłego A3.
Wszystkie szczegóły nowego RS3 poznamy w chwili premiery, którą zaplanowano pod koniec lipca.
Norbert Szwarc
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Audi Q6 e-tron – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.03.12
Audi A4 – popularne, ale…
Używane
2024.03.06
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28