Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi Q5 2.0 TDI S-Line – Wciąż na topie
kalendarz 15/11 2016

Audi Q5 2.0 TDI S-Line – Wciąż na topie

Pierwsza jazda / Audi / slider

Pomimo już dużego stażu na rynku, ciągle pozostaje w świetnej formie.

Bez wątpienia to jeden z weteranów segmentu SUV-ów z wyższej półki. Debiut tego modelu miał miejsce w 2008 r., w 2012 dokonano modernizacji. W między czasie na rynku pojawili się nowi gracze. Q5  jednak dzielnie odpiera ataki konkurencji, czego dowodem może być fakt, że w Niemczech lepiej sprzedaje się tylko VW Tiguan.

oryg_foto-2-jpgCzęsto mawiano, że Q5 to Tiguan z logo Audi. Opinia ta była mylna, ponieważ samochód Audi powstał na płycie podłogowej Audi A4 (B8), z silnikiem umieszczonym wzdłużnie (a nie poprzecznie jak w Tiguanie) a w układzie przeniesienia napędu na obie osie wykorzystano mechanizm różnicowy Torsen (w Tiguanie sprzęgło Haldex). Ponadto Q5 jest od Tiguana zarówno dłuższe (o 22 cm), jak i szersze (o 7 cm). Tak naprawdę samochód Audi jest technicznie spokrewniony z Porsche Macan. Producent przygotował sześć wersji silnikowych. Dla najbardziej wymagających w ostatnim czasie pojawiły się odmiany SQ5  o mocy 326 KM i topowa SQ5 Plus napędzana tym samym silnikiem – 3.0 TDI V6 zapewniająca 340 KM. Za dodatkowe 14 KM trzeba jednak zapłacić aż 22 000 zł, czyli w sumie 319 500 zł.

W sprzedaży dominowały jednak wersje słabsze z silnikami wysokoprężnymi, jak np. 2.0 TDI o mocy 143 i 177 KM. W przypadku jednak wyboru odmiany 143-konnej nie możemy liczyć na napęd obu osi quattro. Wtedy pozostaje nam wariant o mocy 177 KM. W codziennej eksploatacji moc ta jest wystarczająca. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej S tronic. Samochód sprawnie przyspiesza w szerokim zakresie obrotów. System Drive Select pozwala kierowcy wybrać  tryb jazdy (Comfort, Automatic, Dynamic, Efficiency, Individual) i tym samym zachęca do ostrzejszej jazdy lub tłumi jego sportowe zapędy. Jeśli nie przesadzimy z dynamiczną jazdą, 75-litrowy bak pozwoli na pokonanie ok. 1000 km.

Samochód daje dużo przyjemności z jazdy. Praktycznie nie przechyla się podczas dynamiczniej pokonywanych zakrętów a napęd quattro (standard – 40 proc. mocy na przednie koła, 60 proc. na tył) zapewnia znakomitą trakcję. 20-centymetrowy prześwit pozwala na bezpieczne zjechanie z drogi asfaltowej.

oryg_foto-3-jpgW odróżnieniu od niektórych rywali, samochód ma klasyczną linię, zaś duża powierzchnia szyb i niezbyt szerokie słupki zapewniają kierowcy dobrą widoczność. We wnętrzu na uwagę zasługuje przede wszystkim jakość wykonania i materiały. Sam układ deski rozdzielczej, to można powiedzieć klasyka w wykonaniu Audi. Znany również z innych modeli tej marki system MMI (Multi Media Interface), czyli pokrętło obok dźwigni zmiany biegów służące do obsługi mulitmediami, zbytnio absorbuje uwagę kierowcy. Ponadto wygodne i zapewniające dobre podparcie boczne fotele. Z tyłu dostateczna ilość miejsca. Kanapa ma dodatkową regulację pochylenia i może być (opcjonalnie) przesuwana w zakresie 10 cm. Q5 sprawdzi się także w roli samochodu rodzinnego. Pojemność bagażnika wynosi 540 litrów. Po złożeniu tylnych oparć otrzymamy 1560 l. i równą podłogę.

Pomimo 8 lat obecności na rynku Audi Q5 nadal należy do liderów tego segmentu i wciąż pozostaje interesującą propozycją. na pewno pod względem osiągów, prowadzenia, czy poziomu wykonania. Dziwić mogą natomiast braki w wyposażeniu auta tej klasy i konieczność dopłaty m in za boczne tylne airbagi (1710 zł), uchwyty Isofix na przednim fotelu z dezaktywacją poduszki (400 zł),  klimatyzację automatyczną 3-strefową (3020 zł).W pierwszych miesiącach przyszłego roku na rynku zadebiutuje kolejna generacja Q5.

Norbert Szwarc Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Audi Q5 2.0 TDI S-Line: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4629/1898/1655 mm Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany Pojemność: 1968 cm3 Moc maksymalna: 177 KM przy 4200 obr/.min Maksymalny moment obrotowy: 380 przy 1750 – 2500 obr/min Osiągi: (0-100 km/h) – 9,0 s. Prędkość maksymalna: 200 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 7,1/5,5/6,1  l/100 km Pojemność bagażnika: 540/1560  l Pojemność zbiornika paliwa: 75 l

Cena auta: od 143 100 zł Cena testowanego modelu: 215 900 zł

[gallery ids="58880,58881,58882,58883,58884,58885,58886,58887,58888,58889,58890,58891,58892,58893,58894,58895,58896,58897,58898,58899,58900"]

Zobacz podobne artykuły:

Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Audi Q6 e-tron – Przed premierą
kalendarz 12/03 2024

Audi Q6 e-tron – Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.03.12

Nowy elektryczny model Audi spokrewniony z Porsche Macan już za kilka dni będzie miał swoją premierę.
Audi A4 – popularne, ale…
kalendarz 06/03 2024

Audi A4 – popularne, ale…

Używane

2024.03.06

Model A4 był najczęściej wyszukiwanym samochodem używanym w Polsce w 2023 r.
Najnowsze artykuły:
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.