Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi A3 – Po raz czwarty
kalendarz 01/03 2020

Audi A3 – Po raz czwarty

Audi / Nowości

W tym roku zadebiutuje czwarta generacja Audi A3. Wbrew pozorom nie jest to lifting dotychczasowego modelu. Samochód powstał na zmodyfikowanej platformie, którą dzieli z najnowszym VW Golfem.

Zanim nowy model zostanie oficjalnie zaprezentowany, został poddany próbie - na należącej do archipelagu Azorów portugalskiej wyspie São Miguel, A3 przechodziło testy mające na celu zgromadzenie doświadczeń z dynamicznej jazdy na wymagających trasach wyspy.
 
Tam, gdzie kiedyś wulkany uformowały cały archipelag, a jeszcze dziś ziemia w wielu miejscach wrze, Audi testowało napęd quattro. Swoje możliwości samochód prezentował w surowym krajobrazie São Miguel – miejscowości, w której odbywa się spektakularny Rajd Azorów. Sercem napędu quattro jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, które umieszczono na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Takie umieszczenie przyczynia się do wyważonego podziału obciążeń pomiędzy osiami. Elektroniczną regulację rozkładu momentu obrotowego, Audi dopasowało specjalnie do nowego A3 i powiązało ją z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Czerpie ona dane z czujników w zawieszeniu i oprócz właściwości jezdnych oraz stanu nawierzchni, rozpoznaje także styl jazdy. Na podstawie tych danych, sterownik oblicza optymalny pod względem wydajności rozkład momentów i przekazuje tę wartość na sprzęgło.

Napęd na cztery koła rozdziela moment między przednią i tylną osią zmiennie i bardzo elastycznie. Podczas normalnej jazdy, napęd trafia na przednią oś.  Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepności kół przedniej osi, sprzęgło natychmiast przekierowuje momenty. Wpływ na charakterystykę napędu quattro mają także trzy tryby pracy elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Dzięki niemu, przyczepność i stabilność jazdy można dopasować do życzeń  kierowcy. W razie konieczności regulacji przez elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system ten ingeruje miękko i prawie niezauważalnie. W trybie ESC ON dopływ sił jest maksymalny. Oznacza to, że przyspieszenie jest bezpieczne i stabilne – przy możliwie niewielkim poślizgu kół. Jeśli kierowca wybierze tryb Sport, to na podłożu o niskim współczynniku tarcia, takim jak np. śnieg, może w kontrolowany i bezpieczny sposób wejść nawet w drifting. Tutaj poślizg kół jest większy, co zapewnia większą radość z jazdy. W trybie ESC Off, ewentualny poślizg kół jest prawie nieograniczony.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pozwala kierowcy przełączać podstawowe ustawienie amortyzatorów w trzech trybach: comfort, auto i dynamic. W ten sposób zawieszenie zwiększa zakres tłumienia, począwszy od miękkiego podczas spokojnej jazdy, aż po sztywną amortyzację, a rozpiętość ta jest wyczuwalna. Podczas sportowej jazdy w zakrętach amortyzatory stabilizują pojazd, a podczas hamowania redukują efekt tzw. nurkowania. System Audi drive select zmienia charakterystykę pracy przepustnicy i wspomagania układu kierowniczego. W zależności od wyposażenia, system dodatkowo może być zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów S tronic, napędem na cztery koła quattro i zawieszeniem z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. Ponadto wpływa on także na pracę systemów komfortu i bezpieczeństwa, takich jak automatyczna klimatyzacja, reflektory diodowe Matrix, napinacze pasów bezpieczeństwa i korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control.

Nowe Audi A3 powstało na płycie podłogowej MQB evo, która jest zmodyfikowaną wersją dotychczas stosowanej. W efekcie wymiary auta nieznacznie się zmienią. Choć samochód podczas testów był w kamuflującym malowaniu, można zauważyć pewne jego charakterystyczne elementy. Samochód ma być dostępny jako 5-drzwiowy hatchback i sedan. Na liście wyposażenia znajdzie się długa lista systemów zapewniających bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Producent będzie oferował nowe A3 w kilku wersjach hybrydowych. Będą to zarówno tzw. miękkie hybrydy (TFSI e), jak i plug-in (e-tron). Nie zabraknie także wysokoprężnego silnika 2.0 TDI w wersji 115 i 150 KM. W późniejszym czasie w gamie pojawią się dwie najmocniejsze odmiany – S3 i RS3. Pierwsza o  mocy 310 KM a druga 400-konna.

Norbert Szwarc
Foto: Audi


Tagi:
Audi, Audi A3, Audi S3, Audi RS3

Zobacz podobne artykuły:

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
kalendarz 29/04 2024

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
kalendarz 08/04 2024

Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.04.08

Wprowadzony na rynek w 2021 r. Qashqai trzeciej generacji powtórzył sukces swoich poprzedników.
Najnowsze artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.