Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
85 lat prototypów Sagitta
kalendarz 17/01 2021

85 lat prototypów Sagitta

Moto fanatyk / Skoda

Skoda Sagitta to odpowiednik obecnej Citigo z lat 30 XX w.

Całkowicie odnowioną paletę modelową Skody otwierał w 1933 r. model 420 Standard, napędzany 1-litrowym silnikiem o mocy 20 KM. W kolejnym sezonie ofertę poszerzono jeszcze nieco w dół prezentując odmianę 418. Ta dysponowała silnikiem o objętości 0.9-litra i mocy 18 KM oraz mniejszym i lżejszym nadwoziem.

Dość nieprzewidzianie, także dla samego producenta, „osiemnastka" znalazła największe uznanie odbiorców w odmianach użytkowych, jako maleńki furgon bądź pojazd skrzyniowy. Najprawdopodobniej przyczyną takiego stanu rzeczy była równoległa do rynkowego debiutu 418-tki, pierwsza istotna modyfikacja modelu 420, nazwanego odtąd oficjalnie Popularem. Wzmocnione podwozie, opcjonalny mechanizm różnicowy osi napędzanej i 22 KM mocy, przy symbolicznej różnicy ceny, ułatwiały nabywcom podejmowanie decyzji. Po zakończeniu produkcji małego, konkurencyjnego samochodu Aero 662, stało się jasne, że w ofercie producenta z Mlada Boleslav jest miejsce na pojazd pozycjonowany poniżej Populara 420, jednak niekoniecznie będący tańszym wykonaniem jego koncepcji konstrukcyjnej.

W ten sposób, jeszcze w 1934 r. nabrały rumieńców działania związane z projektem 215, tkwiącym swymi zarysami jeszcze w poprzednim sezonie. Przypominając ówczesną nomenklaturę nazewnictwa marki, pierwsza cyfra z oznaczenia modelu odnosiła się do liczby cylindrów silnika, dwie kolejne, tworzące liczbę przybliżoną jego moc, wyrażoną w KM.

Zatem nowa, mała Skoda, miała otrzymać silnik 2-cylindrowy, o mocy około 15 KM. Podwozie z centralną rurą nośną postanowiono zachować, możliwie korygując jego masę i zmniejszając rozstaw osi do 2100 mm. Zwartą skrzynię biegów umieszczono w zespole osi tylnej wraz z przekładnią główną. Największe novum stanowił jednak silnik – czterosuwowy, widlasty 2-cylindrowiec, chłodzony powietrzem wymuszanym przez pokaźny wiatrak wentylatora. Tak skomponowany układ napędowy zajmował symboliczną ilość miejsca, rysowały się zatem szanse stworzenia całkiem obszernego pojazdu o długości całkowitej nieprzekraczającej 3400 mm (obecna Skoda Citigo – 3563 mm). Pierwsze szkice powstały wiosną 1935 r.

Pierwsze, funkcjonujące prototypy tzw. ludowego samochodu, nazwanego z czasem Sagitta, zbudowano w roku 1936. Do 1938 r. powstało ich łącznie najprawdopodobniej siedem – w różnych odmianach nadwoziowych. Jak to pojazdy próbne, różniły się także pomiędzy sobą m.in. kształtem wykroju drzwi, czy też tylnych błotników.

Podstawowym wariantem miał być dwudrzwiowy, czteromiejscowy Tudor, zaś atrakcyjne uzupełnienie oferty stanowić miały odmiany coupe z układem siedzeń 2+2 oraz kabriolet z analogicznie konfigurowanym wnętrzem. Co ciekawe, wśród pojazdów badawczych najwięcej powstało odmian coupe – i właśnie taka zachowała się do dziś, stanowiąc mocny punkt imponujących zbiorów muzeum fabrycznego marki. Od ostatniego z właścicieli została odkupiona już w roku 1973, rozległa i trwająca kilkanaście miesięcy renowacja przebiegała natomiast w latach 2008-2009.

Projekt Sagitta otrzymał wewnętrzne oznaczenie Typ 911. Mimo bardzo obiecujących wyników prób drogowych prototypów – zwłaszcza w obszarach właściwości jezdnych i ekonomiki eksploatacji, ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej. Nie oznaczało to jednak wstrzymania prac nad pojazdem otwierającym ofertę marki, zwłaszcza w okolicznościach nieustannej modyfikacji modelu Popular, skutkujących zwiększaniem jego rozmiarów i parametrów eksploatacyjnych.

Planowane miejsce Sagitty zajął w ofercie marki Popular 995 Typ 937, nazywany potocznie „Lidušką". 3,8-metrowy pojazd otrzymał chłodzony cieczą, 4-cylindrowy silnik o mocy 22 KM i w latach 1938-42, a następnie 1946, powielono go w ilości 1478 egzemplarzy.

Prototypy projektu Sagitta fabryka odsprzedała klientom indywidualnym – z pewnością minimum dwa stały się własnością pracowników fabryki w Mlada Boleslav. W większości były użytkowane do późnych lat 60. XX w.

Tomasz Orlik, Automobilista
Foto: archiwum Skoda

Dane techniczne samochodu Skoda Sagitta Typ 911, prototyp z 1936 r, nadwozie coupe 2+2:

silnik: widlasty, 2-cylindrowy, czterosuwowy; bocznozaworowy SV, chłodzony powietrzem wymuszonym pracą wentylatora; wał korbowy podparty w dwóch punktach, napęd rozrządu parą kół zębatych, umieszczony przed osią przednią
    średnica cylindra: 80 mm, skok tłoka: 84 mm, objętość skokowa: 844 ccm
    zasilanie: gaźnik pojedynczy, poziomy Solex 26
    moc maksymalna: 15 KM przy 3000 obr./min
    instalacja zapłonowa: o napięciu 6 V, prądnica Scintilla 90 W, rozdzielacz zapłonu Scintilla
    układ smarowania: ciśnieniowy
    skrzynia przekładniowa: trzystopniowa, manualna, napęd z silnika przekazywany wałem umieszczonym wewnątrz centralnej rury nośnej, umieszczona w zespole osi tylnej (transaxle)
    napęd: kół tylnych, brak mechanizmu różnicowego
    nadwozie: szkielet drewniany, poszycie z blach stalowych, wsparte na płycie podłogowej mocowanej do poprzeczek centralnej ramy rurowej, dwudrzwiowe typu coupe, układ siedzeń 2+2
    podwozie: centralna rama rurowa, rozwidlona z przodu pod silnik, z poprzeczkami mocującymi nadwozie
    zawieszenie kół przednich: dwa poprzeczne resory piórowe, amortyzatory ramieniowe
    zawieszenie kół tylnych: półosie pędne wahliwe, poprzeczny resor piórowy
    układ hamulcowy: mechaniczny, sterowany cięgłami, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi
    układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa
    ogumienie: 4,50 x 16 lub 5,75 x 16, obręcze stalowe, tłoczone z otworami
    rozstaw osi: 2100 mm
    rozstaw kół: przednich i 1050 mm - tylnych
    wymiary zewnętrzne: długość 3400 mm, szerokość 1320 mm, wysokość: 1420 mm
    masa własna: ok. 590 kg
    bagażnik: dostępny z wnętrza pojazdu
    prędkość maksymalna: ok. 75 km/h
    średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
    ilość zbudowanych egzemplarzy: najprawdopodobniej 7 prototypów

Ciekawostka: oprócz czterosuwowego silnika V2 zastosowanego w Typie 911, w trakcie rozwoju programu auta ludowego badano również prototypy jednostek dwusuwowych – zarówno o dwóch, jak i o jednym cylindrze. Dziś projekty 112 oraz 222 z połowy lat 30. XX wieku są prawie zupełnie zapomniane.


Tagi:
Skoda, Skoda Sagitta, Skoda Sagitta Typ 911

Zobacz podobne artykuły:

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce
kalendarz 24/03 2024

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce

Moto fanatyk

2024.03.24

W tym roku Seat świętuje 40 rocznicę powstania Ibizy.
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.
Najnowsze artykuły:
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.
Kolejny Memoriał w Wieliczce

Kolejny Memoriał w Wieliczce

Wiadomości / Moto sport

2024.03.27

8 Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.
Nowy SUV Citroena

Nowy SUV Citroena

Wiadomości / News

2024.03.26

Citroen Basalt to nowa propozycja francuskiej marki, ale…