Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 20 modeli samochodów, w których liczniki cofa się najczęściej
kalendarz 12/03 2025

20 modeli samochodów, w których liczniki cofa się najczęściej

Używane

Niechlubny ranking, w którym pierwsze miejsce należy do...

Choć o cofaniu liczników mówi się coraz więcej, walka z tym procederem nadal jest trudna. W skali roku w samej tylko Polsce ujawnione przypadki liczone są w tysiącach.

Po raz piąty z rzędu przeprowadzono doroczne badanie, w którym prezentowany jest niechlubny ranking modeli najczęściej poddawanych manipulacjom licznika, które ujawniono w raportach pobieranych w Polsce.

Firma carVertical przeanalizowała wszystkie raporty historii pojazdu pobierane w Polsce w 2024 r. Uwzględniając stosunek ogólnej liczny weryfikowanych egzemplarzy danego modelu do tych z cofniętym licznikiem okazało się, że najgorzej wypada Toyota Prius.

Aż 13 proc. ze wszystkich Priusów z raportów miało skorygowany przebieg. Średnia wartość cofnięcia to aż 160 tys. km. W pewnym sensie odzwierciedla to jego szerokie zastosowanie w usługach typu ride-sharing i taksówkach.

Za Toyotą Prius uplasowały się kolejno Ford Mustang (9,8 proc.) i Ford Fusion (9,5 proc.). W Mustangach liczniki są cofane średnio o 51 000 km, a w Fusionach – o 63 000 km.

„Z zestawienia wynika, że w grupie szczególnego ryzyka znajdują się auta z USA (np. Mustang, Fusion - amerykański odpowiednik Mondeo). Nieuczciwi sprzedawcy dość często „konwertują” 100 tys. mil na 100 tys. kilometrów i liczą na to, że sprawa nie wyjdzie na jaw.” – powiedział Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.

Jak wynika z zestawienia, oszuści nie omijają również pojazdów premium i rodzinnych. Są one częstym celem ze względu na ich wysoki popyt i wartość odsprzedaży. Ponieważ samochody te są często sprowadzane z innych krajów europejskich, przebiegi "zmieniają się" podczas przekraczania granic.

„Udowodnienie oszustwa związanego z licznikiem kilometrów jest trudne, przez co oszuści czują się nietykalni. Aby uniknąć zakupu takiego samochodu ze sfałszowanym przebiegiem, należy zawsze sprawdzać ich historię. Czasami nawet obecny właściciel może nie zdawać sobie sprawy z manipulacji, które miały miejsce przed zakupem. To może być nieprzyjemną niespodzianką, gdy zostanie zasygnalizowane przez potencjalnego nabywcę.” – dodaje Matas Buzelis.

W niektórych modelach licznik cofa się o połowę, a nawet więcej

Fiat Ducato nie tylko plasuje się w czołówce najczęściej „zmanipulowanych” samochodów, ale jest także jednym z modeli, w których licznik cofa się o największą wartość (średnio o 135 tys. km). Inne samochody w tej grupie to Audi A8 (102 tys. km) i Mercedes Klasy E (115 tys. km). W przypadku tych modeli ich rzeczywisty przebieg może być dwukrotnie, a nawet trzykrotnie wyższy.

„Raport historii pojazdu ujawnia, kiedy licznik przebiegu był korygowany i o ile kilometrów został cofnięty. Pomaga to kupującym lepiej zrozumieć prawdziwy stan pojazdu i jego wartość.” – uważa Matas Buzelis.

Samochody w 100 proc. zabezpieczone przed cofaniem licznika nie istnieją

Najbezpieczniejsze z punktu widzenia ryzyka cofania licznika okazały się (w polskich raportach) takie modele jak BMW serii 4 (5,5 proc.), VW Touran (5,5 proc.) i Opel Vivaro (5,6 proc.).

Choć w tej grupie mamy najniższy odsetek egzemplarzy ze sfałszowanym przebiegiem, kupujący i tak powinni zachować czujność przy ich zakupie. W egzemplarzach z cofniętym licznikiem średnie „korekty” wynosiły odpowiednio 58 tys. km w przypadku BMW serii 4, 93 tys. km w przypadku VW Tourana i 94 tys. km w przypadku Opla Vivaro.

Choć badanie wykazało, że statystycznie w Toyotach Prius ryzyko sfałszowania licznika jest prawie dwukrotnie większe niż np. w BMW serii 4 lub VW Touranie, żaden samochód nie jest całkowicie bezpieczny. Cofnięte liczniki spotykamy we wszystkich modelach – niezależnie od marki, wartości i wieku, co sprawia, że kupujący powinni dokładnie weryfikować każdy pojazd przed dokonaniem transakcji.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, samochody z cofniętym licznikiem, cofanie licznika, Toyota Prius

Zobacz podobne artykuły:

 Uważaj na samochody z USA
kalendarz 18/04 2025

Uważaj na samochody z USA

Używane

2025.04.18

Samochody kupowane na aukcjach dość często mają na swoim koncie jakieś uszkodzenia a także częściej niż inne mają cofnięty licznik.
Czy chińskie elektryki zrewolucjonizują europejski rynek wtórny?
kalendarz 09/04 2025

Czy chińskie elektryki zrewolucjonizują europejski rynek wtórny?

Używane

2025.04.09

Chociaż chińskie samochody mogą dla wielu osób wciąż wydawać się egzotyczne, stają się coraz popularniejsze także w Polsce.
Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie
kalendarz 01/04 2025

Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie

Używane

2025.04.01

Mechanicy oceniają czym się różnią.
Najnowsze artykuły:
Dacia Bigster z LPG - już jest

Dacia Bigster z LPG - już jest

Wiadomości / News

2025.04.30

W polskim cenniku Dacii pojawiła się nowa wersja SUV-a.
65 proc. pijących kierowców błędnie ocenia swoją trzeźwość

65 proc. pijących kierowców błędnie ocenia swoją trzeźwość

Bezpieczeństwo

2025.04.30

Wyjeżdżając na majówkę zadbajmy o 100-procentową trzeźwość.
Jak poprawić proces wypalanie się filtra DPF?

Jak poprawić proces wypalanie się filtra DPF?

Warsztat / Porady

2025.04.30

Zapchany filtr DPF to częsty problem w nowoczesnych dieslach, szczególnie tych eksploatowanych w warunkach miejskich. Skuteczne oczyszczenie filtra można jednak przeprowadzić bez demontażu, wykorzystując procesy regeneracji p...