Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
20 lat Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska
kalendarz 24/03 2021

20 lat Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska

Moto fanatyk / Mercedes

W tym roku, dokładnie 24 marca, mija 20 lat od symbolicznego założenia Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska.

Właśnie tego dnia 2001 r. zwołano zebranie założycielskie Klubu jako stowarzyszenia. Wtedy zapadła również decyzja o organizowaniu corocznego zlotu zabytkowych Mercedesów, za każdym razem w innym miejscu Polski. Ta tradycja trwa – w dniach 9-12 września 2021 r. odbędzie się kolejny zlot StarDrive, połączony z obchodami 20. urodzin Klubu. Historia zatoczy koło, ponieważ wydarzenie zagości w Katowicach, gdzie mieściła się pierwsza siedziba klubowego stowarzyszenia. Wcześniej, w sierpniu, planowana jest także kolejna edycja „kobiecego” zlotu She’s Mercedes – tym razem w Pucku.

Mercedesy od zawsze były w Polsce samochodami szczególnie cenionymi – i dotyczyło to nie tylko nowych modeli. Jeszcze na długo przed 2000 r. auta spod znaku trójramiennej gwiazdy w licznych grupach pojawiały się na rajdach pojazdów zabytkowych, a niektórzy polscy kolekcjonerzy uczestniczyli w podobnych imprezach za granicą.

Działania zmierzające do stworzenia w Polsce klubu zrzeszającego miłośników marki Mercedes-Benz, na wzór organizacji działających w różnych krajach pod egidą Mercedes-Benz Classic Car Club International, już pod koniec lat 90. miały swoje wsparcie ówczesnej polskiej centrali firmy – DaimlerChrysler Automotive Poland (DCAP). Wiosną 2000 r. kilka zjawiskowych, klasycznych Mercedesów zaprezentowano na pikniku lotniczym w Góraszce. Był to początek powstania organizacji klubowej, w którą zdążyły włączyć się już kolejne osoby. Spotkanie grupy inicjatywnej - 13 osób odbyło się 18 listopada 2000 r. w Ochabach, gdzie opracowano statut i zdecydowano o używanej do dziś nazwie: „Klub Zabytkowych Mercedesów Polska”. Niemal równo 20 lat temu, 24 marca 2001 r., również w Ochabach zwołano zebranie założycielskie Klubu jako stowarzyszenia, powołano tymczasowy zarząd z Józefem Kołoczkiem jako Prezydentem, a na siedzibę organizacji wybrano Katowice.

Klub Zabytkowych Mercedesów Polska narodził się w 2000 r., w 2001 r. został zarejestrowany jako stowarzyszenie. To zasługa kilkunastu zapaleńców i miłośników marki oraz wydatnego wsparcia przedstawicieli Mercedes-Benz Polska, którzy uznali, że prawdziwi pasjonaci marki chcą nie tylko utrzymywać i restaurować samochody dla siebie, ale także pokazywać je szerszej publiczności i dzielić się historią motoryzacji – wspomina Małgorzata Przebindowska, Prezydent Klubu.

W maju 2001 r. Klub zaprezentował się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, gdzie pokazał 9 klasycznych aut. Właśnie tam Prezes DaimlerChrysler Automotive Poland Günter Baumgartner wręczył ówczesnemu Prezydentowi Klubu Józefowi Kołoczkowi Certyfikat Członkostwa Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska w Mercedes-Benz Classic Car Club International, które jest międzynarodowym stowarzyszeniem klubów zabytkowych Mercedesów wspierającym lokalne organizacje w poszczególnych krajach. Klub Zabytkowych Mercedesów Polska jako jedyna polska organizacja związana z zabytkową motoryzacją ma prawo do używania logo Mercedes-Benz w swoim znaku klubowym. – Takich klubów jest na świecie około 80, z czego 40 w samych Niemczech. Przyznam, że to powód do dumy, ale i duże zobowiązanie – dodaje Małgorzata Przebindowska.

Podczas zebrania założycielskiego zadecydowano również o organizowaniu corocznego zlotu zabytkowych Mercedesów, za każdym razem w innym miejscu Polski – co pozostaje tradycją do dziś. Pierwszy oficjalny zlot odbył się w 2002 r. w Toruniu, drugi w Kaliszu, a następne m.in. w Zamościu, Rybniku, Lesznie, w Rynie, Krakowie, Kudowie, Warszawie, Szczecinie, Bielsku-Białej, Poznaniu oraz Łodzi.

Niektórzy nasi klubowicze zajmowali się osobiście/zawodowo renowacją zabytkowych samochodów i mieli większe doświadczenie. Inni „zarazili się chorobą”, która postępowała i rozwijała się prawidłowo wraz z nabyciem kolejnych egzemplarzy. Byli też „tropiciele” śladów zabytkowych Mercedesów, które jeździły w Polsce po wojnie lub należały do znanych osobistości lub legendarnych kolekcji. Mercedes był w Polsce po wojnie rzadkością. Dopiero z czasem pojawiły się możliwości importu samochodów z zagranicy, w szczególności z USA, w całkiem dobrym stanie. Miłośników zabytkowej motoryzacji przybywało w całym kraju, a i młodsze modele z lat 60., 70. i 80. stawały się klasykami. Przez wielu jako nobilitujące uważane jest posiadanie Mercedesa przedwojennego i patrząc na całość rynku w Polsce, takie znajdują się głównie w zasobach członków Klubu – dodaje Małgorzata Przebindowska.

Z biegiem czasu Klub Zabytkowych Mercedesów Polska zmieniał swój charakter. Z małej, kameralnej organizacji w kilka lat przeistoczył się w spore, liczące ponad 100 członków stowarzyszenie, by w 2020 r. osiągnąć liczbę 160 aktywnych klubowiczów. Urosły także coroczne zloty, zwane StarDrive – z 40-50 do blisko setki uczestniczących załóg. Do tradycji weszły też inne imprezy klubowe, takie jak coroczny kobiecy zlot She’s Mercedes czy prezentacje na wystawach i targach zabytkowej motoryzacji. Ponadto członkowie Klubu uczestniczą w najważniejszych międzynarodowych imprezach, w tym w niezwykle prestiżowym wyścigu Mille Miglia.

W pierwszych latach głównym i w zasadzie jedynym spotkaniem klubowiczów był zlot StarDrive. Potem pojawiły się także pokazy pojazdów zabytkowych, jak np. Autonostalgia i inne, na których – przy wsparciu Mercedes-Benz Polska – mogliśmy wspólnie pokazać historię marki i teraźniejszość, jej ducha i postęp technologiczny, tradycję i rozwój. Myślę, że pozytywnie wpływa to na wzrost zainteresowania samochodami zabytkowymi, bądź jako inwestycja, bądź jako obiekt pożądania na własne potrzeby – mówi Małgorzata Przebindowska.

W sierpniu tego roku planowana jest także kolejna edycja „kobiecego” zlotu She’s Mercedes – tym razem w Pucku.

Żadna z konkurencyjnych firm nie może poszczycić się taką historią jak Mercedes-Benz, ale także takim klubem. To przede wszystkim zasługa wielkie pasji naszych koleżanek i kolegów. Bo mamy też koleżanki, które działają w klubowej sekcji pań, i tak też zrodziły się zloty She's Mercedes – powiedział Łukasz Twardoch,I v-ce Prezydent Klubu Zabytkowych Mercedesów oraz Komandor zlotu StarDrive 2021. – Przygotowania do tegorocznego, jubileuszowego zlotu miały miejsce już w styczniu 2019 r. We wrześniu przewidujemy około 100 załóg, co nie będzie łatwe – przeprowadzić taką liczbę samochodów przez duże miasto, jakim są Katowice. Bardzo mi jednak na tym zależy, bo to nasza klubowa kolebka. Właśnie tam mieściła pierwsza siedziba Klubu i właśnie ze Śląska wywodzi się wiele ciekawych samochodów w naszych szeregach.

Aby zostać członkiem Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska, trzeba posiadać Mercedesa, który ma co najmniej 30 lat i jest w oryginalnym stanie. Może być odrestaurowany, jednak zgodnie z fabryczną specyfikacją. Pierwsze Mercedesy w Klubie to przedwojenne perełki: model W 21 typ 200 roadster sport, modele W 136 typ 170 V cabrio A i cabrio B, odnaleziony w zakopiańskiej stodole Mercedes 10/20 HP z 1912 r. oraz Pullman 320 z 1938 r. Dziś w szeregach Klubu przybywa modeli z lat 70., 80. i 90., ale wciąż jest wiele drogocennych samochodów z lat przedwojennych oraz zbudowanych niedługo po II wojnie światowej, w tym legendarny 300 SL Gullwing czy roadstery 190 SL z lat 50.

Wiele aut ma ciekawą historię: występowało w filmach, od dekad znajduje się w Polsce, należało niegdyś do słynnych osobistości albo przyjechało z egzotycznego kraju. Właściciele nierzadko latami zabiegali o ich odkupienie, a nawet uratowanie gdy mowa o niszczejących egzemplarzach i prowadzili długie śledztwa, aby zebrać wszystkie materiały dotyczące przeszłości swoich wozów – bo poza unikalną specyfikacją największą atrakcją w przypadku każdego klubowego Mercedesa jest jego niepowtarzalna historia.

– Co napędza mnie do działania w Klubie? Na pewno przyjemność wynikająca z obcowania przepięknymi samochodami i towarzyszące im wspaniałe historie. A także radość z jazdy: jeżdżę roadsterem R 107,a kabriolet to dla mnie powiew swobody i wolności oraz możliwość bezpośredniego obcowania z naturą. A to wszystko w sympatycznym towarzystwie innych, którzy myślą podobnie – podsumowała Małgorzata Przebindowska.

źródło: Mercedes


Tagi:
Mercedes, Klub Zabytkowych Mercedesów Polska

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu
kalendarz 06/04 2024

Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu

Wiadomości / News

2024.04.06

Podczas Poznań Motor Show Mercedes prezentuje nowego kampera Marco Polo i nowości z gamy AMG.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.