15 lat modeli serii OPC
Przy tworzeniu usportowionych aut Opla wykorzystywano wiedzę zdobywaną na imprezach sportowych, co zapewniało zawsze płynne przeniesienie technologii ze sportów motorowych do pojazdów produkowanych seryjnie. „Sportowcy” Opla od tej pory byli oznaczani skrótem OPC.
„Pracownie Opel Performance Center oferują klientom spragnionym mocnych wrażeń samochody o doskonałych osiągach, sportowej sylwetce i wyróżniające się na tle masowo produkowanych modeli — bez uszczerbku dla funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Nasze modele OPC to wyjątkowe osiągi i czysta pasja” — powiedział prezes Grupy Opel, dr Karl‑Thomas Neumann.
OPC zamiast GSIGdy Astra G w 1998 r. zastąpiła Astrę F, bestselerowy model Opla stał się bardziej wydajny i przestronny, wzrosła też jakość wykończenia. Volker Strycek, legenda Opel Motorsport i współzałożyciel OPC, pamięta jednak, że ówczesna wersja miała jedną wadę. „Ten samochód zupełnie nie nadawał się do rywalizacji na torze. Nie planowano wersji GSI, dlatego brakowało zespołu napędowego i odpowiedniego zawieszenia, które pozwoliłyby na udział w zawodach sportowych. Wzięliśmy się więc do pracy i w ciągu roku opracowaliśmy i przetestowaliśmy całkowicie nowy model — Opla Astrę OPC 1” — wyjaśnił Strycek. Później zaprojektowaliśmy wiele innych modeli Opli OPC, które mogły wyjechać na drogę prosto z toru Nürburgring — w niektórych przypadkach tuż po ustanowieniu nowego rekordu okrążenia.
Obecnie flagowym sportowym modelem OPC jest Insignia z silnikiem o mocy 325 KM, ale podobny poziom reprezentuje Astra OPC. Została ona wyposażona w jednostkę o mocy 280 KM. Dzięki kompaktowym rozmiarom i odpowiednio mniejszej masie, sportowa Astra jest niemal tak samo dynamiczna jak Insignia. 1999: Opel Astra OPC o mocy 160 KM
Na bazie dwulitrowego silnika ECOTEC o mocy 136 KM nowo utworzony zespół OPC zbudował wysokoobrotową, dynamiczną jednostkę, która w niczym nie przypominała oszczędnego modelu wyjściowego. Zastosowano kute tłoki, ostrzejsze wałki rozrządu, powiększono kanały dolotowe i wydechowe z kolektorem wydechowym i zoptymalizowano układ sterowania silnikiem, zwiększając w ten sposób jego moc do 160 KM. Dodatkowa chłodnica oleju oraz zmodyfikowany termostat układu chłodzącego zapewniały właściwą temperaturę w każdej sytuacji.
Zwiększenie mocy silnika spowodowało konieczność wprowadzenia pewnych zmian w podwoziu, dzięki którym nowy Opel odznaczał się nie tylko imponującymi osiągami, ale też odpowiednimi właściwościami jezdnymi i prowadzeniem. Środek ciężkości samochodu obniżono o 2 cm, zastosowano amortyzatory Bilstein, za 17-calowymi obręczami BBS zamontowano większe tarcze hamulcowe, wprowadzono nowo zaprojektowane wahacze i bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Ponadto Opel OPC wyróżniał się pakietem aerodynamicznym oraz kubełkowymi fotelami Recaro. Astra G OPC jest do dziś popularnym autem wygrywającym w wyścigach samochodów wyposażonych w dwulitrowe silniki wolnossące. Volker Strycek odpowiadał za produkcję 2500 seryjnych sportowych Opli Astra — minimalnej liczby wymaganej do uzyskania homologacji. Zainteresowanie było jednak znacznie większe. W rezultacie liczbę wyprodukowanych pojazdów zwiększono do 3000. Wszystkie znalazły nabywców w ciągu zaledwie 4 miesięcy.
2001: osiągi dzięki turbosprężarceSukces sportowy i komercyjny sprawił, że zespół OPC zyskał pewność siebie i postanowił zrealizować kolejny wyjątkowy projekt. Ambicją zespołu było zbudowanie najszybszego kompaktowego minivana na świecie. Debiut Zafiry OPC zbiegł się z wprowadzeniem turbosprężarki. Od tego momentu wszystkie kolejne modele opracowane w Opel Performance Center były wyposażone w efektywną technologię turbodoładowania. Moc dwulitrowych jednostek stopniowo wzrastała ze 192 KM w pierwszej generacji Zafiry OPC do 200 KM w drugiej generacji Astry OPC, a następnie z 240 KM do 280 KM (taką moc rozwija silnik najnowszego Opla Astry OPC). Wraz z mocą wzrósł również moment obrotowy. W przypadku turbodoładowanego silnika 2.0 pierwszej generacji wynosił on 250 Nm, zaś najnowsza jednostka oferuje imponujący moment obrotowy 400 Nm.
Na torze NürburgringModele OPC każdego roku potwierdzają swoją wartość i regularnie biją rekordy okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife o długości 20,8 km. W 2005 r. Astra OPC drugiej generacji ustanowiła nowy rekord w swojej klasie, pokonując okrążenie w czasie 8:35,94. Rok później Zafira OPC uzyskała najlepszy czas w kategorii kompaktowych minivanów (8:54,38), który do dziś nie został pobity. Również Corsa OPC wyznaczyła nowe standardy w segmencie małych samochodów w 2007 r. Seryjnie produkowany samochód pokonał okrążenie w ciągu 8:47,99. Tor wyścigowy to jednak nie tylko miejsce rekordowych przejazdów, lecz także poligon, na którym samochody OPC poddawane są morderczym testom. „Zielone piekło” uchodzi za najbardziej wymagający tor wyścigowy na świecie. Legendarny tor Nordschleife to stałe miejsce dla aut firmy Opel. Samochody tej marki przechodzą tam testy od początku lat 60. Firma Opel podpisała ze spółką Nürburgring Ltd umowę o współpracy, a w bezpośrednim sąsiedztwie toru założono w 2006 r. ośrodek testowy Opla.
Nürburgring EditionOprócz standardowych wersji OPC, producent z Rüsselsheim przygotował także dwie specjalne edycje „Nürburgring”: Astrę OPC w 2008 r. i Corsę OPC w 2011 r. Astra H w specjalnej wersji odznaczała się takimi samymi osiągami jak Astra OPC, wyglądała jednak bardziej agresywnie. W 2011 r. Corsa OPC w wersji Nürburgring Edition dysponowała większą o 18 KM mocą silnika, wyposażono ją również w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.
Najnowszą kompaktową propozcyją Opla jest Astra OPC, oferowana od lata 2012 r. Samochód napędzany jest dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 280 KM i momencie obrotowym równym 400 Nm. Model ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sek. i rozpędza się do 250 km/h — to najszybsza Astra. Samochód dopracowano na torze Nürburgring Nordschleife. Przednie zawieszenie HiPerStrut (High Performance Strut) oraz automatyczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym przedniej osi gwarantują optymalną przyczepność podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów, nawet na mokrej nawierzchni. Skuteczne wytracanie prędkości zapewnia układu hamulcowy Brembo.
Flagowym modelem jest oczywiście Insignia OPC, napędzana turbodoładowanym silnikiem V6 o poj. 2.8 o mocy 325 KM (435 Nm). Napęd jest przenoszony na obie osie. W układzie przeniesienia napędu wykorzystano doświadczenia zdobyte podczas wyścigów samochodów turystycznych w Niemczech (DTM), w których uczestniczyła Calibra (zwycięzca międzynarodowych mistrzostw samochodów turystycznych WTTC w 1996 r). Dzięki mocnemu silnikowi Insignia OPC przyspiesza do 100 km/h w 6 sek. (Sports Tourer: 6,3 sek.), a prędkość maksymalna samochodu (elektronicznie ograniczona) wynosi 250 km/h. Insignia może być jednak jeszcze szybsza. Wersja z przekładnią manualną bez ograniczenia prędkości może się rozpędzić do 270 km/h (Sports Tourer: 265 km/h)./oprac. ns/
15 lat OPC: •2013: kolejna wersja Insignii OPC o ulepszonym podwoziem •2012: Astra (J) OPC z turbodoładowanym silnikiem 2.0 (280 KM) •2011: Opel Corsa (D) „Nürburgring Edition” o mocy 210 KM •2009: wprowadzenie na rynek Insignii OPC Limousine oraz Insignii OPC Sports Tourer (z turbodoładowanym silnikiem V6 o poj. 2.8 (325 KM) •2009: wprowadzenie na rynek Astry (H) OPC Race Camp Edition •2008: podwozie IDS Plus 2 montowane standardowo w Astrze (H) OPC •2008: limitowana specjalna edycja Astry (H) OPC „Nürburgring Edition” •2007: Corsa (D) OPC ustanawia rekord okrążenia w kategorii małych samochodów, pokonując tor Nürburgring Nordschleife w czasie 8:47,99 •2007: wprowadzenie na rynek Corsy (D) OPC (z turbodoładowanym silnikiem o poj. 1.6 (192 KM) •2006: Zafira (B) OPC ustanawia rekord okrążenia w kategorii vanów, pokonując tor Nürburgring Nordschleife w czasie 8:54,38 •2006: wprowadzenie Merivy OPC (z turbodoładowanym silnikiem 1.6 (180 KM) •2005: Astra OPC ustanawia rekord okrążenia w klasie kompaktów, pokonując tor Nürburgring Nordschleife w czasie 8:35,94 •2005: wprowadzenie na rynek Vectry OPC i Vectry Caravan OPC (z turbodoładowanym silnikiem V6 2.8 (255 KM) •2005: druga generacja Zafiry (B) OPC (z turbodoładowaną jednostką 2.0 o mocy 240 KM) •2005: wprowadzenie na rynek Astry (H) OPC (z turbodoładowaną jednostką 2.0 240 KM) •2005: 20 000 samochodów OPC sprzedanych w całej Europie w ciągu zaledwie pięciu lat •2002: wprowadzenie na rynek drugiej generacji Astry (G) OPC (z turbodoładowaną jednostką 2.0 o mocy 200 KM, w wersji trzydrzwiowej i Caravan) •2001: wprowadzenie Zafiry (A) OPC (z turbodoładowaną jednostką 2.0 o mocy 192 KM) •1999: wprowadzenie na rynek Astry (G) OPC (z silnikiem wolnossącym 2.0 160 KM) [gallery ids="47416,47415,47414,47413"]Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15
Nie żyje Paolo Pininfarina
Wiadomości / News
2024.04.14
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16