Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h
kalendarz 18/06 2018

Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h

Moto sport / Toyota

33 lata od debiutu na tym słynnym torze, Toyota wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans.

Wygrana Toyoty jest wielkim sukcesem obu załóg TS050 Hybrid, które wywalczyły pierwsze i drugie miejsce. 86. wyścig Le Mans 24h to 20. edycja, w której Toyota wzięła udział.

Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso prowadzący TS050 Hybrid #8 wystartowali z pole position i zakończyli wyścig po 388 intensywnych, często dramatycznych okrążeniach na torze Circuit de La Sarthe.

Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López, którzy kilkakrotnie wysuwali się na prowadzenie samochodem z numerem 7, uzyskali wynik o 2 okrążenia słabszy od kolegów z zespołu i zajęli drugie miejsce. Całodobowe zmagania kierowców obserwowało 256 900 kibiców. Rezultat obu samochodów wzmocnił pozycję Toyoty jako lidera w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC).

Toyota jest drugim japońskim producentem, który wygrał wyścig w Le Mans (wcześniej była to Mazda), zaś Kazuki Nakajima – pierwszym japońskim kierowcą, który zajął w nim pierwsze miejsce za kierownicą japońskiego auta. Marka zadebiutowała w najbardziej znanym wyścigu długodystansowym na świecie w 1985 r i od tamtej pory sześciokrotnie stanęła na podium, w tym pięciokrotnie zajęła drugie miejsce (1992, 1994, 1999, 2013 i 2016).

Jak podkreślają przedstawiciele zwycięskiego zespołu, tegoroczny sukces w Le Mans jest efektem pracy inżynierów Toyota Gazoo Racing z ośrodków rozwojowych w Higashi-Fuji i Kolonii. Zwycięski samochód zużył w ten weekend o 35 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik w 2012 r, kiedy Toyota powróciła do wyścigów długodystansowych.

Obydwa samochody Toyoty zacięcie ze sobą rywalizowały o pierwsze miejsce w ciągu całego wyścigu i wielokrotnie na zmianę wysuwały się na prowadzenie. Na odcinku ponad 5 km jechały równo, nie ustępując drugiemu. Samochód #8 został dwukrotnie ukarany, ale jedna kara nie ominęła także auta #7. To wymagało od Fernando Alonso imponującego nocnego sprintu, aby załoga auta #8 mogła pozostać konkurencyjna w ciągu dnia. W samochodzie #8 wyścig ukończył Kazuki Nakajima z przewagą dwóch okrążeń nad bliźniaczym autem #7. Samochód #3 zespołu Rebellion zajął trzecie miejsce, 12 okrążeń za liderem.

„Nareszcie wygraliśmy Le Mans 24h. To oczywiście krok do kolejnego wyzwania, dlatego chcę prosić o nieustanne kibicowanie naszemu zespołowi. Dziękuję kierowcom za świetną jazdę do końca. Uzyskali najdłuższy dystans w naszej 20-letniej historii startów w tym wyścigu. Jednocześnie bardzo się cieszę z kondycji naszych samochodów, które pokonały nawet 388 okrążeń, około 5300 km. Chcę też podziękować naszym fanom, którzy wspierali nas od wielu lat, partnerom i dostawcom części, którzy walczyli razem z nami i oczywiście wszystkim członkom zespołu oraz współpracownikom” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

“To zdecydowanie największe zwycięstwo w mojej karierze. Trudno mi to przyjąć do wiadomości, bo na ostatnich okrążeniach nie mogłem zapomnieć o tym, co się stało w 2016 roku. Kiedy w końcu przekroczyłem tę ostatnią linię, to było coś wyjątkowego. Gratuluję załodze samochodu #7, oni także wykonali świetną pracę” – skomentował Sebastien Buemi z TS050 Hybrid #8.

“To było niesamowite. Wszyscy wiemy, jak ważny i prestiżowy jest wyścig w Le Mans w świecie motorsportu i jako zespół osiągnęliśmy wspaniały wynik. Każda chwila przypominała mi, jak trudny i długi jest to wyścig. Wszystko mogło się wydarzyć, więc staraliśmy się robić swoje i zachować spokój. Na szczęście wszystko poszło dobrze. Rywalizacja była zacięta, oba samochody Toyoty były bardzo bliskopo 23 godzinach różnica wynosiła do jednej minuty. Chcieliśmy zdobyć pierwsze i drugie miejsce i się udało, więc bardzo się cieszę” – dodał Fernando Alonso, kierowca TS050 Hybrid #8.

Zespół Toyota Gazoo Racing powróci do akcji za 9 tygodni. W weekend 17-19 sierpnia zostanie rozegrany 6-godzinny wyścig na brytyjskim torze Silverstone – trzecia runda mistrzostw FIA WEC.

Wyniki wyścigu Le Mans 24h 2018:
1 Toyota Gazoo Racing #8 388 okrążeń
2 Toyota Gazoo Racing #7 +2 okrążenia
3 Rebellion Racing #3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 okrążeń
4 Rebellion Racing #1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 okrążeń
5 G-Drive Racing #26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 okrążeń
6 Signatech Alpine #36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 okrążeń


Tagi:
Le Mans 24h 2018, Toyota, Toyota Gazoo Racing, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima, Fernando Alonso, Mike Conway, Kamui Kobayashi, José María López, TS050 Hybrid

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
 Historyczna zmiana u Lubiaka
kalendarz 15/04 2024

Historyczna zmiana u Lubiaka

Wiadomości / Moto sport

2024.04.15

Sezon 2024 oznacza sporo nowości w rajdowym życiu Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego.
Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA
kalendarz 13/04 2024

Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA

Wiadomości / Moto sport

2024.04.13

Polka wybrana do Reprezentacji Polski.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.